26.1.2021 Ajoneuvot Testissä peräkärryn renkaat – millainen rengas tarjoaa parhaan pidon liukkaalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärryjen rengastestiä, etenkään talvioloissa, ei ollut ennen Suomessa tehty. Nyt on. Kun nykyinen, kesällä 2020 voimaan astunut tieliikennelaki toi mukanaan aiempaa korkeamman 100 km/h -nopeusrajoituksen O1-luokan jarruttomille perävaunuille ja teimme aiheesta lukuisia testijuttuja koskien niin väistökoetta, jarrutuksia, maantieajettavuutta kuin polttonesteen kulutustakin, kärryjen rengasasia nousi esiin yhtenä spekulaationa. Kun kevytperävaunuille ei edelleenkään ole määrätty talvirenkaiden käyttövelvollisuutta, miten käy niillä tieosuuksilla, joilla saa talvisinkin ajaa satasta – kuten moottoriteillä, keskikaiteellisilla ohituskaistateillä ja pohjoisempana Suomessa sijaitsevilla maanteillä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen testi lajissaan Koska asia on varsin tuore, vastauksia – ja tilastotietoa – on kovin vähän. Niinpä keskityimme konkretiaan, jälleen kerran testaamisen tasolla. Olihan rengastesti, missä verrataan peräkärryn kesä- ja talvirenkaiden pitoeroja kaikenlaisilla tienpinnoilla, vielä maassamme tekemättä. Peräkärrynä testissä toimi Majava M 5030 LJ, johon lastattiin 300 kg:n kuorma tasapainoisesti sijoitettuna. Liukkaan kelin ajokokeet tehtiin Moottorin 200 000 kilometriä ajetulla mutta hyväkuntoisella Volkswagen Golf -käyttötestiautolla. Märän kelin kokeissa, jotka ajettiin uudella Škoda Octavialla, kokeiltiin käytöstä myös tyhjällä peräkärryllä. Neljä erityyppistä rengasta Majavan ensiasennusrengas, monella muullakin kärrymerkillä esiintyvä Kenda Kargotrail 3G osallistui itseoikeutetusti verrokkirenkaana mukaan. Kyseessä on puhtaasti peräkärryihin tarkoitettu rengas, jonka kyljestä löytyy merkintä FRT (Free Rolling Tire). Merkintä kertoo käytännössä sen, että kyseistä rengasta ei ole suunniteltu ohjaavaan akseliin tai välittämään vetoa. Kargotrail 3G on lisäksi M+S-merkinnällä varustettu rengas, mikä lupailee edes jonkinasteista liukkaan kelin pitoa. Muiden testirenkaiden koontia hieman hankaloitti peräkärryn rengaskoko 155/80 R13, joka on nykymittapuun mukaan jo aika hintelää sorttia. Lopulta saimme kuitenkin pakan koottua kasaan. Se, miten paljon kiinalainen ensiasennusrengas lopulta pitää, selvitettiin ottamalla testiin myös niin kutsuttu premium-kesärengas Continental Eco Contact 6. Pohjoismaista nastarengasta sai luvan edustaa Nokian Nordman 7, jonka pintamalli perustuu Hakkapeliitta 7 -renkaaseen. Toyo Observe GSI-5 oli mukana pohjoismaisen kitkarenkaan edustajana. On huomioitava, ettei yksikään kolmesta ”haastajarenkaasta” ole varsinainen perävaunukäyttöön tarkoitettu rengas, mutta riittävän kantavuuden omaavana ja yleisesti kaupasta saatavana ne toki ovat varteenotettavia vaihtoehtoja myös kevytperävaunun omistajalle. Nopeus kelin mukaiseksi Jarruttoman perävaunun renkaiden pitkittäispito-ominaisuudet – eli veto- ja jarrutuspito – eivät ole merkitseviä, joten testissä sivuttaispito-ominaisuudet korostuivat, kuten renkaiden väliset suuret käytöserotkin. Lumella peräkärryn ensiasennusrengas ja kesärengas vielä menettelevät, mutta jäällä niiden pito heikkenee dramaattisesti – maltillisessa lastissakin oleva kevytperäkärry riuhtoo luistellessaan vetoautoa sen verran, että heilahtelun vakauttaminen kysyy taitoja ja vähintään paljon tilaa. Nasta- ja kitkarengas puolestaan pitävät liukkaalla hyvin, mutta märällä asvaltilla pito on selvästi kesäkäyttöön tarkoitettuja renkaita heikompi. Ja täytyy tietysti muistaa, että nastarengas ei sovellu lainkaan kesäkäyttöön, eli piikkipyörän valitseva joutuu aina keväisin ja syksyisin renkaanvaihtopuuhiin. Testin perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että jos kärryä käyttää satunnaisesti, kesärenkaallakin pärjää, kunhan ajonopeuden sovittaa kelin mukaan ja noudattaa muutenkin varovaisuutta. Jos taas vaunua vedetään läpi vuoden, talvirenkaisiin kannattaa satsata, sen verran lisäpitoa ne talviajoon tuovat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testirenkaat, koko 155/80 R13 Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas) Continental Eco Contact 6 (kesärengas) Nokian Nordman 7 (nastarengas) Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas) Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta