26.1.2021

Testissä peräkärryn renkaat – millainen rengas tarjoaa parhaan pidon liukkaalla?

Peräkärry rengastesti

Peräkärryjen rengastestiä, etenkään talvioloissa, ei ollut ennen Suomessa tehty. Nyt on.

Kun nykyinen, kesällä 2020 voimaan astunut tieliikennelaki toi mukanaan aiempaa korkeamman 100 km/h -nopeusrajoituksen O1-luokan jarruttomille perävaunuille ja teimme aiheesta lukuisia testijuttuja koskien niin väistökoetta, jarrutuksia, maantieajettavuutta kuin polttonesteen kulutustakin, kärryjen rengasasia nousi esiin yhtenä spekulaationa.

Peräkärry rengastesti

Kun kevytperävaunuille ei edelleenkään ole määrätty talvirenkaiden käyttövelvollisuutta, miten käy niillä tieosuuksilla, joilla saa talvisinkin ajaa satasta – kuten moottoriteillä, keskikaiteellisilla ohituskaistateillä ja pohjoisempana Suomessa sijaitsevilla maanteillä?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen testi lajissaan

Koska asia on varsin tuore, vastauksia – ja tilastotietoa – on kovin vähän. Niinpä keskityimme konkretiaan, jälleen kerran testaamisen tasolla. Olihan rengastesti, missä verrataan peräkärryn kesä- ja talvirenkaiden pitoeroja kaikenlaisilla tienpinnoilla, vielä maassamme tekemättä.

Peräkärry rengastesti

Peräkärrynä testissä toimi Majava M 5030 LJ, johon lastattiin 300 kg:n kuorma tasapainoisesti sijoitettuna. Liukkaan kelin ajokokeet tehtiin Moottorin 200 000 kilometriä ajetulla mutta hyväkuntoisella Volkswagen Golf -käyttötestiautolla.

Märän kelin kokeissa, jotka ajettiin uudella Škoda Octavialla, kokeiltiin käytöstä myös tyhjällä peräkärryllä.

Neljä erityyppistä rengasta

Majavan ensiasennusrengas, monella muullakin kärrymerkillä esiintyvä Kenda Kargotrail 3G osallistui itseoikeutetusti verrokkirenkaana mukaan. Kyseessä on puhtaasti peräkärryihin tarkoitettu rengas, jonka kyljestä löytyy merkintä FRT (Free Rolling Tire). Merkintä kertoo käytännössä sen, että kyseistä rengasta ei ole suunniteltu ohjaavaan akseliin tai välittämään vetoa. Kargotrail 3G on lisäksi M+S-merkinnällä varustettu rengas, mikä lupailee edes jonkinasteista liukkaan kelin pitoa.

Peräkärry rengastesti

Muiden testirenkaiden koontia hieman hankaloitti peräkärryn rengaskoko 155/80 R13, joka on nykymittapuun mukaan jo aika hintelää sorttia. Lopulta saimme kuitenkin pakan koottua kasaan.

Se, miten paljon kiinalainen ensiasennusrengas lopulta pitää, selvitettiin ottamalla testiin myös niin kutsuttu premium-kesärengas Continental Eco Contact 6. Pohjoismaista nastarengasta sai luvan edustaa Nokian Nordman 7, jonka pintamalli perustuu Hakkapeliitta 7 -renkaaseen. Toyo Observe GSI-5 oli mukana pohjoismaisen kitkarenkaan edustajana.

Peräkärry rengastesti

On huomioitava, ettei yksikään kolmesta ”haastajarenkaasta” ole varsinainen perävaunukäyttöön tarkoitettu rengas, mutta riittävän kantavuuden omaavana ja yleisesti kaupasta saatavana ne toki ovat varteenotettavia vaihtoehtoja myös kevytperävaunun omistajalle.

Nopeus kelin mukaiseksi

Jarruttoman perävaunun renkaiden pitkittäispito-ominaisuudet – eli veto- ja jarrutuspito – eivät ole merkitseviä, joten testissä sivuttaispito-ominaisuudet korostuivat, kuten renkaiden väliset suuret käytöserotkin.

Peräkärry rengastesti

Lumella peräkärryn ensiasennusrengas ja kesärengas vielä menettelevät, mutta jäällä niiden pito heikkenee dramaattisesti – maltillisessa lastissakin oleva kevytperäkärry riuhtoo luistellessaan vetoautoa sen verran, että heilahtelun vakauttaminen kysyy taitoja ja vähintään paljon tilaa.

Nasta- ja kitkarengas puolestaan pitävät liukkaalla hyvin, mutta märällä asvaltilla pito on selvästi kesäkäyttöön tarkoitettuja renkaita heikompi. Ja täytyy tietysti muistaa, että nastarengas ei sovellu lainkaan kesäkäyttöön, eli piikkipyörän valitseva joutuu aina keväisin ja syksyisin renkaanvaihtopuuhiin.

Peräkärry rengastesti

Testin perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että jos kärryä käyttää satunnaisesti, kesärenkaallakin pärjää, kunhan ajonopeuden sovittaa kelin mukaan ja noudattaa muutenkin varovaisuutta. Jos taas vaunua vedetään läpi vuoden, talvirenkaisiin kannattaa satsata, sen verran lisäpitoa ne talviajoon tuovat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Testirenkaat, koko 155/80 R13

Peräkärry rengastesti renkaat

  • Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas)
  • Continental Eco Contact 6 (kesärengas)
  • Nokian Nordman 7 (nastarengas)
  • Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas)

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Luetuimmat