10.11.2018 Ajoneuvot Auton syyssuojaus – aika vahata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt on hyvä aika suojata auton maalipinta talven rasituksia vastaan. Auton syyssuojaus on hyvä käsite, sillä talvella autonhoitokelit ovat harvassa. Lehdet ovat pudonneet puista ja yöllä on käyty pakkasella etelässäkin. Auton syyssuojaus olisi syytä suorittaa ennen kuin päivälämpötilat painuvat pysyvästi pakkasen puolelle. Auton maalipinta on suositeltavaa suojata sekä talven rasituksia vastaan että pesujen helpottamiseksi.Samat tutut pesuvälineet ovat tarpeen myös ennen suojaamista tehtävään pesuun, mutta maalipinnan perusteelliseen puhdistamiseen kannattaa käyttää vahvempia pesuaineita ja hieman enemmän vaivaa.Toki pesumahdollisuudella varustetun tallipaikan omaavat ovat etuoikeutetussa asemassa, mutta tavalliselle pihapesijälle sää on ratkaisevassa roolissa. Toisaalta halleja saa myös vuokrattua autonhoitotarpeita varten, joten sitäkin voi harkita vaihtoehtona. Pakkaskeli asettaa haasteita auton pesemisen suhteen, mutta vielä vaikeampaa on maalipinnan suojaaminen kaikkine sitä edeltävine puhdistuksineen.Syyssäät sotkevat auton nopeasti. Hyvin suojattu maalipintaa pysyy paremmin puhtaana ja on helpompi puhdistaa.Ei ole väliä miten tai milloin auton suojaamisen suorittaa eikä sitä ole edes pakko tehdä itse. Työn voi myös teetättää osaavalla ammattilaisella. Tärkeää olisi kuitenkin pitää maalipinta mahdollisimman hyvin suojattuna enemmän tai vähemmän jatkuvasti.Esipesun jälkeen auto on syytä pestä käsin. Tämä ei poikkea tavallisesta autonpesurutiinista, mutta tämän lisäksi voidaan suorittaa pienpoistoa, raudanpoistoa ja savestusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton syyssuojaus on tarpeenSyksyllä tehtävä perusteellinen puhdistus ei pesujen osalta poikkea juurikaan muusta ennen vahausta, tai muun suojatuotteen levitystä, suoritettavasta pesusta. Tämän lisäksi on hyvä huolehtia ylimääräisten lehtien, koivunsiementen ja muun eliöperäisen materiaalin poistamisesta sisätiloista ja auton rakosista. Myös pienpoisto, raudanpoisto ja puhdistussavi on esitelty erillisissä artikkeleissa.Kaikkien tarpeellisten pesujen jälkeen pinta todetaan puhtaaksi ja sen jälkeen voidaan edetä kuivaamiseen mikrokuituliinalla. Sadekelillä tämä ei onnistu.Pesu hoituu esipesun jälkeen näppärästi vaikka sadekelillä. Säät saattavat kuitenkin asettaa rajoitteita, sillä pesun jälkeen auto on kuivattava. Sateessa sekä kuivaus että auton maalipinnan suojaaminen on käytännössä mahdotonta, joskin sumuta ja huuhtele –tuotteet tekevät tähän poikkeuksen.Suojatuotteen valintaan löytyy omat autonhoitojuttusarjan osansa. Erillisissä artikkeleissa olemme esitelleet luonnonvahat, hybridivahat, synteettiset suojatuotteet sekä kestopinnoitteet. Näiden lisäksi on olemassa esimerkiksi sumuta ja huuhtele – tuotteita, joita tosin suosittelemme ennemmin jatkuvaan maalipinnan suojan ylläpitoon kuin kerran tehtävään perusteellisempaan vahaukseen tai muuhun syyssuojaukseen.Illan saapuessa maalipinta jäähtyy nopeasti yöllisen taivaan lämpösäteilyn vaikutuksesta. Tämä ja ulkolämpötila on syytä huomioida suojatuotetta ja autonhoitoajankohtaa valittaessa.Suojatuotteen kanssa on huomioitava myös ulkolämpötila. Hämärän tullessa ulkolämpötila laskee nopeasti ja yöllisen taivaan kylmä lämpösäteily jäähdyttää erityisesti auton vaakapinnat uskomattoman lyhyessä ajassa. Erilaiset suojatuotteet, kuten vahat, reagoivat eri tavalla lämpötiloihin.Levityslämpötilojen suhteen on suositeltavaa noudattaa valmistajan ohjeistuksia. Tulee kuitenkin muistaa, että maalipinnan lämpötila saattaa poiketa reilusti ulkoilman lämpötilasta. Tämä pätee sekä myöhään illalla kylmän taivaan kanssa että keskellä päivää auringon paistaessa.Vesi helmeilee suojatulla maalipinnalla. Samalla pinta hylkii voimakkaasti myös likaa.Näistä syistä pilvinen keskipäivä lienee parhaita vaihtoehtoja auton syyssuojauksen suorittamiseen. Lämpötila on tällöin toivottavasti noin kymmenen celsiusasteen tienoilla, joka riittää vielä usealle maalipinnan suojatuotteelle. Hieman lämpimämpi keli olisi toki parempi, mutta nyt on viimeisiä aikoja suorittaa auton syyssuojaus ulkona.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa