22.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX1 – katumaasturikimaran kompaktein tunkee isoveljensä tontille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW iX1 pohjautuu nimensä mukaisesti X1-polttomoottorimalliin. Pieni numero ei kuitenkaan tarkoita pikkuautoa – iX1 kätkee sisäänsä yllättävän oivat tilat ja muutenkin lupaavan kokonaisuuden. BMW kuului joitakin vuosia sitten sähköautojen pioneerien joukkoon. Futuristiset ja tuotannosta jo poistuneet BMW i3 ja i8 herättivät huomiota muodoillaan ja olivat etenkin sen ajan tekniikalla monin tavoin tarkoituksenmukaisia sähköautoja. Sittemmin, muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen, baijerilaisvalmistaja on ryhtynyt jälleen esittelemään sähköautomalleja: toissa vuonna esiteltyä iX3:a sekä viime vuonna esiteltyjä i4- ja iX-malleja seuraa nyt BMW iX1.Kyseessä on käytännössä sähkövoimalinjalla varustettu versio X1:stä, joka on BMW:n kompaktein katumaasturimalli. Silti kyseessä ei ole kovin pieni auto: pituutta on 4 500, leveyttä 1 845 ja korkeutta 1 616 millimetriä. Omamassaa näillä mitoilla kertyy varsin reippaasti, 2 085 kilogrammaa.Tilaa autossa on hyvin – kaksi 185-senttimetristä mahtuu istumaan peräkkäin pidempiäkin matkoja. Korkean lattian johdosta takaistuimen reisituki jää vajavaiseksi, ja siellä joutuukin istumaan kankkujen varassa. Autossa ei ole polttomoottoripohjasta huolimatta varsinaisesti kardaanitunnelia vaan matala kyhmy, joka ei juuri haittaa takana istumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätehoa viiksestä vetämälläBMW iX1 on polttomoottorimallista poiketen aina nelivetoinen. Voimalinja koostuu sähkömoottoreista kummallakin akselilla. Moottoreiden yhteistehoksi ilmoitetaan 230 kW (313 hv), joiden voimin iX1 kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. Nämä tehot ovat kuitenkin käytössä vain kymmenen sekunnin ajan boost-viiksen vääntämisen jälkeen. Suorituskyky riittää kuitenkin arkiajoihin hyvin ilman viiksen vääntelyäkin. Muutenkin ajettavuus on yli kahden tonnin omamassasta huolimatta kohdallaan: alusta tuntuu mutkissa jämäkältä ja tunnokkaalta. Isommat patit tiessä tosin aiheuttavat aika rajun pomppauksen, mutta tarkemmin pääsemme tutustumaan mukavuuteen pidemmän kotimaan koeajon merkeissä.Ohjauksessa on havaittavissa BMW:n petrausta vuosien hakuammunnan jälkeen. Kun välissä oli aikakausi, jolloin baijerilaisautojen ohjaukset tuntuivat raskailta ja tunnottomilta – mikä on suoraan sanottuna aivan käsittämätön yhdistelmä – niin nyt ohjaus tuntuu selvästi kevyemmältä. Tarkkaa tuntoa tiestä se ei kuitenkaan ensivaikutelmalta tunnu välittävän.Korkeajänniteakun käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi valmistaja ilmoittaa 64,7 kilowattituntia. Tämän voimin WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 417–440 kilometriä. WLTP-kulutus pyörii välillä 16,8–18,1 kWh/100 km. Huippulataustehoksi ilmoitetaan 130 kW, ja akun luvataan latautuvan 10–80 prosentin varausvälin 29 minuutissa. Ensikoeajolla emme kuitenkaan ehtineet tätä itse testata – palaamme siis todelliseen kulutukseen, toimintamatkaan ja lataustehoon myöhemmin pidemmän koeajon jälkeen. Koti- ja asiointilatauksessa akku varautuu tyhjästä täyteen 6,5 tunnissa 11 kW:n (3 x 16 A) teholla. Lisävarusteena autoon saa myös 22 kW:n sisäisen laturin.Saksalainen tuoteBMW:n muiden sähköautojen tapaan iX1 on helposti lähestyttävä etenkin valmistajan tuotteilla ennestään ajaville – vaikka tietoviihdejärjestelmää ei enää ohjata perinteiseen tapaan rullasäätimellä. Ohjaamoilme on sama kuin polttomoottorimallissa, ja ulkoisestikin iX1:n erottaa lähinnä umpinaisesta maskista ja pakoputkien puuttumisesta.Edulliseksi iX1:ä ei voi kutsua: hinnaston alkupään malli kustantaa ilman lisävarusteita 60 990 euroa. Se on silti yli kymppitonnin vähemmän kuin isosisar iX3:n edullisimmassa versiossa. Ensituntumalta iX1 vaikuttaakin työntyvän hämmentävän lähelle iX3:n tonttia. Kasvaneiden mittojen myötä tilaerot jäävät varsin pieniksi. Ilmoitetussa tavaratilalukemassa iX1 häviää iX3:lle ainoastaan 20 litraa, ja takajalkatilassakin ero tuntuu pienemmältä kuin 17,2 senttimetrin akselivälierolla etukäteen arvelisi. Vetomassassa iX1 voittaa vertailun 450 kg:lla.Yhdessä asiassa autot ovat kuitenkin kaukana toisistaan, nimittäin valmistuspaikaltaan. Siinä missä iX1 valmistetaan Saksan Regensburgissa, iX3:t tulevat Kiinan Dadongista. Tämä ei välttämättä tarkoita mitään edes laadullisesti, mutta on silti mainitsemisen arvoinen asia.iX1:n takataskusta löytyy myös yksi valttikortti: nyt tilaava voi saada autonsa jo helmi–maaliskuun tuotannosta, mikä tarkoittaisi käyttöönottoa parhaimmillaan jo ennen huhtikuuta. Tilanne kuitenkin elää jatkuvasti maailmantilanteen ja sähköautojen kovan kysynnän vuoksi.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheesta100 vuotta baijerilaista moottorityötä – onneksi olkoon BMW! Koeajo: BMW i4 – erinomainen kompromisseista huolimatta Koeajo: BMW iX3 – baijerilaisten toinen sähköauto on huomattavasti ensimmäistä tavallisempi Koeajo: BMW iX xDrive40 – lähes lippulaiva sähkömaailmaan BMW iX1 xDrive 30 Hinta alkaen 60 990 € Moottori Sähköauto, neliveto. Edessä 140 kW (190 hv), takana 140 kW (190 hv). Teho 230 kW (313 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 66,4 / 64,7 kWh. Toimintamatka 417 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 18,1 (yhd.) / Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW. (vapaakenttä) Mitat pituus 4500 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2692 mm Tavaratila: 490-1495 l Omamassa: 2085 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta