24.12.2017

Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen

Lexus LC 500h

Moottorin koeajajat nimeävät suosikkinsa vuodelta 2017.

Autovuosi 2017 jäänee historiaan crossovereista, katumaastureista ja sähköautojen odotuksesta. Saimme vuoden mittaan suuren määrän erikokoisia enemmän tai vähemmän maasturihenkisiä ajoneuvoja aina Seat Arosasta Lamborghini Urukseen. Samalla ilmassa on ollut lähestyvän sähkövyöryn odotusta: vuosikymmenen vaihteessa kiristyvät päästötavoitteet pakottavat autonvalmistajat tuomaan sähköautoja vähitellen myyntiin. Nyt päättyvä vuosi oli kuitenkin sähkön osalta enemmän puheita kuin tekoja.

Vuoden aikana kohtasimme lukuisia erilaisista syistä kiehtovia uutuuksia. Valitsimme Moottorin toimituksen kesken omat suosikkimme vuoden 2017 autoista. Valitut autot eivät välttämättä edusta objektiivisesti vuoden tai ajoneuvoluokkansa kärkeä, mutta syystä tai toisesta juuri ne jäivät mieleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jussi Saarinen, toimittaja

Honda Civic: uusi Civic näyttää katsojasta riippuen joko menevältä tai mauttomalta, mutta mutkatiellä, ja varsinkin suuremmalla moottorilla varustettuna, auto tuntuu makealta.

Skoda KodiaqKun koin ensi kertaa livenä Kodiaqin väljyyden, vaivattomuuden ja viimeistelytason, tajusin millainen hitti iso tsekkimaasturi saattaa olla jopa premium-piireissä.

Kia StingerStinger osoittautui vielä ennakko-odotuksiakin hätkähdyttävämmäksi, kun autoa pääsi ajamaan. Ominaisuudet kestävät vertailun miltei missä tahansa seurassa.

Lauri Ahtiainen, tuottaja ja valokuvaaja

Porsche 911 GT3 4.0 manuaali: kiinnostukseni autoihin johtuu ennen kaikkea rakkaudesta ajamiseen. Tuorein 911 GT3 manuaalivaihteistoineen ja selkärankaa kutittavine moottoreineen lähestyy kuljettajan ja ajoneuvon välisen vuorovaikutuksen täydellisyyttä. Unelmatallini ykköspaikka olisi varattu siivettömälle Touring-versiolle.

Kia Stinger GT: Alfa Romeon ja BMW:n luoma urheilusedan on erinomainen autoluokka: ajamisesta voi nauttia ja elämä mahtuu kyytiin. Tuore Giulia napautti ulkopuolisten haastajien laiskistuttamia saksalaisia viime vuonna. Nyt pääsimme todistamaan hetkeä, jolloin Kia päihittää BMW:n ajamisen ilossa.

Lexus LC 500h: koeajoni superjapanilaisesta Lexuksesta ei ollut pelkkää ylistystä. LC on kaikessa puhtaassa japanilaisuudessaan kenties tämän vuoden mielenkiintoisimman näköinen auto, jonka ajettavuus tiettyinä hetkinä lunastaa ulkokuoren aggression, mutta pehmeä hybridivoimalinja ja auton ajoittaiset gran turismo -taipumukset sotkevat kokonaisuutta. 500h-hybridivoimalinjalla LC on ristiriitainen tuote, mutta silti en voi lopettaa unelmoimasta sellaisesta.

Roman Razinkov, valokuvaaja

Renault Zoe Pieni ja ketterä kaupunkiauto. Hyvä ajaa, äänetön ja ekologinen. Ripeä kiihtyvyys tuo helppoutta kaupunkiajoon.

Audi R S6 Avant Nelilitrainen moottori on upea, enempää ei voi toivoa. Auto on tilava, kaikilta osiltaan viimeistelty ja muotoilukin on onnistunut. Räyhäkät äänet. Paljon plussia, vähän miinuksia, niitä ovat oikeastaan vain hinta ja kulutus.

Tesla Model X Aivan uutta ajattelua, myös muotoilussa. Kiihtyy kuin raivohärkä. Auto joka herättää katukuvassa aina huomiota. Upeasti nousevat ovet, joiden avautuminen tosin tuskallisen hidasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aake Kinnunen, toimittaja ja valokuvaaja

Hyundai i30 N – N muuntaa hiukan harmaan i30:n yhdeksi luokkansa parhaista sporttitykeistä. Kun auton alusta toimii näin hyvin sekä radalla että matka-ajossa, niin jäljelle jää vain hatun nostaminen.

Suzuki Ignis – Jos puhutaan vastineesta rahalle, niin miten Igniksen voi voittaa? Samalla Suzuki osoittaa, että halvan ei tarvitse olla ankea.

Nissan GT-R Nismo

Nissan GT-R Nismo – GT-R:stä jalostettu Nismo on erikoinen laite. Se yhdistää tavallisen ja tavattoman, massan ja ketteryyden, teollisen ja käsityön. Unohtumaton.

Marko Jokela, toimituspäällikkö

Seat Ibiza: Laadukas, ketterä ja tilava. Hyvä ohjaustuntuma ja ominaisuuksiltaan tasaisen varma. Järkevästi hinnoiteltu, joten monen ulottuvilla. Tyylikäs ulkoa, mutta sisäilme saisi olla persoonallisempi...

Hyundai Ioniq Electric: Valtteina ovat sulava muotoilu, hyvä ajettavuus, riittävät tilat, laadukas viimeistely. Moderni sähköauto, jolla eteneminen on äänetöntä ja rivakkaa. Olisipa toimintamatka täyslatauksella vain hieman pidempi...

Range Rover Velar: On se nätti katumaasturiksi. Pelkistetyt linjat, näyttävä virtuaalimittaristo, huoliteltu viimeistely ja väkevät voimanlähteet miellyttävät. Jylhästä kookkaudesta huolimatta henkilöautomainen ajettava. Mutta se hinta...

Petri Munukka, vakituinen avustaja

Volkswagen Polo asettaa pikkuautoluokan vaatimukset uusiksi tiloillaan, ajettavuudellaan ja mukavuudellaan, kuten aikanaan ensiesittelyssään 1975. Mielipidettä saattaa värittää ensimmäinen autoni, ykkössukupolven myrkynvihreä Polo.

Renault Estafette -pikkubussi oli kokeiltavana Renaultin pakettiautotapahtumassa. Ilman ohjaustehostinta tai elektronisia avustimia ajaminen sujui näppärästi ja mukavasti. Tuntuma tiehen on suora, oikean nilkan vieressä mylvivään moottoriin vähän liiankin välitön.

Ford Fiestan vanha malli vuodelta 2003 hämmästytti erinomaisella alustallaan ja voimalinjallaan. Ajaminen on hauskaa ja helppoa, kun sekä ratin että ahterin kautta välittyy reaaliaikainen tieto tienpinnasta ja vetopidosta. Toisena yllätyksenä alusta on kestänyt 250 000 kilometriä ilman väljyyttä ja kolinoita. Kori puolestaan on luovuttanut ajan ja kovan käytön tiimellyksessä. Kolmas yllätys on vasta tekeillä, muutaman sadan euron auto etanolikäyttöiseksi muutettuna pistää kampoihin vähäpäästöisenä jopa sähköautoille.

Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat