26.10.2018 Ajoneuvot Kunnolliset renkaat talveen – urasyvyyden tarkistaminen ei yksin riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen kuin vaihdat autoon talvirenkaat, tarkista urasyvyys ja rengastyypistä riippuen joko lamellien kunto tai nastojen määrä. Renkaanvaihdonkin oppii tekemällä, mutta työssä vaaditaan huolellisuutta. Nokian Renkaat muistuttaa, että hutilointi voi kostautua ja vahingoittaa autoa tai renkaita.Renkaiden urasyvyyden selvittäminen kahden euron kolikolla on peruskauraa, mutta saman asian ajaa myös renkaan kulumisvaroittimen vilkaisu, jos sellaiset omista renkaista löytyvät. Varoitin on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden.Riittävä urasyvyys on tärkeää etenkin sohjoisella tiellä; liukkaalla korostuu lamellien ja nastojen kunto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNastat kuluvatNastojen mahdollisimman tasainen kuluminen parantaa turvallisuutta ja pidentää renkaiden käyttöikää. Laki määrää, että parhaan ja huonoimman renkaan nastojen määrässä saa olla enintään 25 prosentin ero.– Tutki nastojen määrää ja nastaulkonemia eli sitä, miten korkealla nastat ovat renkaan pinnasta. Vetävissä renkaissa nastat nousevat hieman ylöspäin, joten etuvetoisessa autossa suurin nastaulkonema on tavallisesti eturenkaissa. Ne kannattaa vaihtaa tarpeeksi ajoissa taka-akselille, neuvoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tutkimuksen mukaan rengassarjoissa on jopa hälyttävän paljon suuria eroja. ”Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä”-tutkimuksessa todetaan, että nastarenkaat pitäisi uusia entistä useammin juuri nastojen irtoamisen tai kulumisen vuoksi – urasyvyyksistä riippumatta.Suomalaisista valtaosa ajaa talvisin nastarenkailla. Nastarenkaiden kuluminen on nopeutunut, koska talvet ovat lauhtuneet ja teiden kunto heikentynyt. Lisäksi autot ovat usein etuvetoisia ja aiempaa painavampia ja niissä on entistä suurempia moottoritehoja. Aggressiivinen ajotyyli vielä nopeuttaa kulumista.Nastattomissa renkaissa pito perustuu pintakuviointiin ja materiaaliin, joten kitkarenkaiden käyttäjien on tarkasteltava nastojen sijaan muun muassa lamelleja. Pidon varmistavat lamellien terävät reunat ja kumiseos, joka on pehmeämpää kuin nastarenkaissa. Jos lamellit ovat kuluneet pyöreäreunaisiksi ja mataliksi sekä muuttuneet joustavista koviksi, renkaan pito on heikentynyt. Nokian Renkaiden neuvot renkaanvaihtajalle Tee kolikkotesti: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan. Jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 mm levyinen. Laissa on määritetty vähimmäissyvyydeksi 3 mm. Tarkasta kulumisvaroitin eli DSI. Kulumisvaroitin kertoo, kuinka syvät renkaiden pääurat vielä ovat, eli paljonko kulutuspintaa on jäljellä. Varmista, että sinulla on pyörämutteri- ja momenttiavain sekä hyvä tunkki. Auton mukana tulevaa tunkkia ei ole tarkoitettu toistuvaan renkaanvaihtoon. Lue auton ohjekirjasta, mistä kohdista autoa saa nostaa ja mitkä ovat autonvalmistajan suositukset renkaiden ilmanpaineeksi. Talvirenkaissa on hyvä olla 0,2 baaria suurempi paine kuin kesärenkaissa. Renkaanvaihtoon sopiva alusta on kova ja tasainen. Jos autossa on alumiinivanteet, kiristä pultit, kun olet ajanut renkaanvaihdon jälkeen 100–200 kilometriä. Ajettuasi kaikkiaan 6000–8000 kilometriä samoilla renkailla, on hyvä vaihtaa vetävien ja vapaasti pyörivien renkaiden paikkaa keskenään. Siksi varastoon meneviin renkaisiin kannattaa merkitä, millä paikalla ne ovat olleet. Oikea rengaspaine jo etukäteenAutoon on hyvä vaihtaa talvirenkaat, kun ensimmäiset yöpakkaset tulevat. Silloin varjoisissa paikoissa saattaa olla aamuisin jäätä.Renkaanvaihto kannattaa tehdä kunnolla. Hutilointi voi pahimmillaan pilata renkaat tai jopa johtaa siihen, että joku renkaista irtoaa kesken ajon.Nokian Renkaiden Matti Morri muistuttaa, että esimerkiksi direktionaalisilla renkailla on tietty pyörimissuunta. Silloin renkaassa on nuolikuvio, jonka on pyörittävä eteenpäin. Jos renkaat asentaa väärin, niiden pito ei ole suunnitellun mukainen vaativissa talvikeleissä. Pyörimissuunnan muuttaminen saattaa aiheuttaa ennenaikaista nastojen irtoamista.– Talvirenkaat kannattaa paineistaa oikein jo ennen renkaanvaihtoa. Joskus huoltoasemalle ajetaan tarkistamaan paineita vasta sitten, kun talvirenkaat on vaihdettu alle. Jos renkaista esimerkiksi kaksi on hyvin vajaapaineisia, ne kaksi saattavat vaurioitua huoltoasemalle ajettaessa, Morri toteaa.Jos vanteissa on kartiomutterit, kartion tulisi olla sisään päin. Lisäksi kannattaa olla tarkkana, että vanteiden keskitysholkit eivät jää kesärenkaisiin. Mikäli nämä asiat eivät ole oikein, se tuntuu ajaessa tärinänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi avaruustekniikkaaVaikka yksityiskohtia on paljon, tekemällä oppii.– Opettele asiat ensin taitavan renkaanvaihtajan kanssa. Tämä ei ole avaruustekniikkaa, Morri rohkaisee.Jos kuitenkin tuntuu, että omat taidot eivät riitä, työ kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.– Renkaanvaihto varsinkaan uusimpiin autoihin ei ole aivan yksinkertaista, ja renkaiden koot ovat kasvaneet, joten niiden käsittely vaatii tilaa ja voimaa, sanoo Vianorilla tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Juha Mustakangas.– Vaihdon yhteydessä ammattilainen tarkistaa renkaiden kunnon. Silloin kuljettaja tietää, että autossa on turvalliset ja lain vaatimukset täyttävät renkaat.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkistoLisää talvirenkaista:Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin