26.10.2018 Ajoneuvot Kunnolliset renkaat talveen – urasyvyyden tarkistaminen ei yksin riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen kuin vaihdat autoon talvirenkaat, tarkista urasyvyys ja rengastyypistä riippuen joko lamellien kunto tai nastojen määrä. Renkaanvaihdonkin oppii tekemällä, mutta työssä vaaditaan huolellisuutta. Nokian Renkaat muistuttaa, että hutilointi voi kostautua ja vahingoittaa autoa tai renkaita.Renkaiden urasyvyyden selvittäminen kahden euron kolikolla on peruskauraa, mutta saman asian ajaa myös renkaan kulumisvaroittimen vilkaisu, jos sellaiset omista renkaista löytyvät. Varoitin on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden.Riittävä urasyvyys on tärkeää etenkin sohjoisella tiellä; liukkaalla korostuu lamellien ja nastojen kunto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNastat kuluvatNastojen mahdollisimman tasainen kuluminen parantaa turvallisuutta ja pidentää renkaiden käyttöikää. Laki määrää, että parhaan ja huonoimman renkaan nastojen määrässä saa olla enintään 25 prosentin ero.– Tutki nastojen määrää ja nastaulkonemia eli sitä, miten korkealla nastat ovat renkaan pinnasta. Vetävissä renkaissa nastat nousevat hieman ylöspäin, joten etuvetoisessa autossa suurin nastaulkonema on tavallisesti eturenkaissa. Ne kannattaa vaihtaa tarpeeksi ajoissa taka-akselille, neuvoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tutkimuksen mukaan rengassarjoissa on jopa hälyttävän paljon suuria eroja. ”Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä”-tutkimuksessa todetaan, että nastarenkaat pitäisi uusia entistä useammin juuri nastojen irtoamisen tai kulumisen vuoksi – urasyvyyksistä riippumatta.Suomalaisista valtaosa ajaa talvisin nastarenkailla. Nastarenkaiden kuluminen on nopeutunut, koska talvet ovat lauhtuneet ja teiden kunto heikentynyt. Lisäksi autot ovat usein etuvetoisia ja aiempaa painavampia ja niissä on entistä suurempia moottoritehoja. Aggressiivinen ajotyyli vielä nopeuttaa kulumista.Nastattomissa renkaissa pito perustuu pintakuviointiin ja materiaaliin, joten kitkarenkaiden käyttäjien on tarkasteltava nastojen sijaan muun muassa lamelleja. Pidon varmistavat lamellien terävät reunat ja kumiseos, joka on pehmeämpää kuin nastarenkaissa. Jos lamellit ovat kuluneet pyöreäreunaisiksi ja mataliksi sekä muuttuneet joustavista koviksi, renkaan pito on heikentynyt. Nokian Renkaiden neuvot renkaanvaihtajalle Tee kolikkotesti: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan. Jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 mm levyinen. Laissa on määritetty vähimmäissyvyydeksi 3 mm. Tarkasta kulumisvaroitin eli DSI. Kulumisvaroitin kertoo, kuinka syvät renkaiden pääurat vielä ovat, eli paljonko kulutuspintaa on jäljellä. Varmista, että sinulla on pyörämutteri- ja momenttiavain sekä hyvä tunkki. Auton mukana tulevaa tunkkia ei ole tarkoitettu toistuvaan renkaanvaihtoon. Lue auton ohjekirjasta, mistä kohdista autoa saa nostaa ja mitkä ovat autonvalmistajan suositukset renkaiden ilmanpaineeksi. Talvirenkaissa on hyvä olla 0,2 baaria suurempi paine kuin kesärenkaissa. Renkaanvaihtoon sopiva alusta on kova ja tasainen. Jos autossa on alumiinivanteet, kiristä pultit, kun olet ajanut renkaanvaihdon jälkeen 100–200 kilometriä. Ajettuasi kaikkiaan 6000–8000 kilometriä samoilla renkailla, on hyvä vaihtaa vetävien ja vapaasti pyörivien renkaiden paikkaa keskenään. Siksi varastoon meneviin renkaisiin kannattaa merkitä, millä paikalla ne ovat olleet. Oikea rengaspaine jo etukäteenAutoon on hyvä vaihtaa talvirenkaat, kun ensimmäiset yöpakkaset tulevat. Silloin varjoisissa paikoissa saattaa olla aamuisin jäätä.Renkaanvaihto kannattaa tehdä kunnolla. Hutilointi voi pahimmillaan pilata renkaat tai jopa johtaa siihen, että joku renkaista irtoaa kesken ajon.Nokian Renkaiden Matti Morri muistuttaa, että esimerkiksi direktionaalisilla renkailla on tietty pyörimissuunta. Silloin renkaassa on nuolikuvio, jonka on pyörittävä eteenpäin. Jos renkaat asentaa väärin, niiden pito ei ole suunnitellun mukainen vaativissa talvikeleissä. Pyörimissuunnan muuttaminen saattaa aiheuttaa ennenaikaista nastojen irtoamista.– Talvirenkaat kannattaa paineistaa oikein jo ennen renkaanvaihtoa. Joskus huoltoasemalle ajetaan tarkistamaan paineita vasta sitten, kun talvirenkaat on vaihdettu alle. Jos renkaista esimerkiksi kaksi on hyvin vajaapaineisia, ne kaksi saattavat vaurioitua huoltoasemalle ajettaessa, Morri toteaa.Jos vanteissa on kartiomutterit, kartion tulisi olla sisään päin. Lisäksi kannattaa olla tarkkana, että vanteiden keskitysholkit eivät jää kesärenkaisiin. Mikäli nämä asiat eivät ole oikein, se tuntuu ajaessa tärinänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi avaruustekniikkaaVaikka yksityiskohtia on paljon, tekemällä oppii.– Opettele asiat ensin taitavan renkaanvaihtajan kanssa. Tämä ei ole avaruustekniikkaa, Morri rohkaisee.Jos kuitenkin tuntuu, että omat taidot eivät riitä, työ kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.– Renkaanvaihto varsinkaan uusimpiin autoihin ei ole aivan yksinkertaista, ja renkaiden koot ovat kasvaneet, joten niiden käsittely vaatii tilaa ja voimaa, sanoo Vianorilla tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Juha Mustakangas.– Vaihdon yhteydessä ammattilainen tarkistaa renkaiden kunnon. Silloin kuljettaja tietää, että autossa on turvalliset ja lain vaatimukset täyttävät renkaat.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkistoLisää talvirenkaista:Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster