3.3.2024 Matkailu Päivät pitenevät, kesä lähestyy, tie kutsuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesälomasuunnitelmat vielä avoinna? Tie polttelee jo? Ohessa muutamia vinkkejä tulevaan kesään, minne auton keula Euroopassa kannattaa suunnata. Me suomalaiset tykkäämme autoilusta. Osittain varmasti siksi, koska monelle auto ja autoilu on myös pakko. Isossa maassa auto on usein joustavin tapa liikkua.Sama pätee myös elämysmatkailuun. Reilaaminen kiskoilla on kivaa ja vapaata, ja isojen kaupunkien näkemiseen ei tarvita autoa – se saattaa olla jopa Euroopan suurissa metropoleissa rasite.Mutta ne parhaat maisemat ja luonto harvoin löytyvät suurkaupungeista. Niiden äärelle pääsemisessä auto on suomalaisten mielestä ehdottomasti paras vaihtoehto. Ohessa vinkkejä muutamista eeppisistä kohteista; joissa auto, tie ja maisema kohtaavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina ihana IslantiJos haaveena ovat eksoottiset ja vaihtelevat maisemat sekä upea villi luonto, Islantia paremmaksi on Euroopassa paha pistää. Smyril Line -varustamon autolautta Islantiin lähtee Tanskan Hirtshalsista.Lauttaa odotellessa voi käydä bongaamassa siellä samalla upean meriakvaarion eri oceanariumin.Yhden merellä vietetyn päivän jälkeen lautta tekee välipysähdyksen Färsaarilla. Färsaaret ovat jo itsessään useamman päivän roadtripin arvoiset. Islantiin saavutaan sitten taas yhden merellä vietetyn päivän jälkeen.Islantiin matkustavalla on periaatteessa kaksi mahdollisuutta. Kaikille sopiva on kiertomatka saaren ympäri Islannin rantoja kiertävää ympyrätietä pitkin.Jos sen sijaan haluaa seikkailla saaren keskiosissa, siihen tarvitaan neliveto. Kaksivetoisilla ei ole syrjäpoluille asiaa. Olemme kirjoittaneet aiheesta jo aikaisemmin, mutta päivityksenä tuohon artikkeliin Arctic Trucks ei enää vuokraa macho-menopelejään. Sellaisen rattiin on kuitenkin yhä mahdollista päästä, mutta vain opastetulla safarilla.Ja jos oma auto ei ole neliveto, tavallisempia nelivetoja löytyy toki edelleen vuokralle Islannissa. Vaihtoehtoja on runsaasti piskuisesta Suzuki Jimnystä aina Toyota Landcruiseriin tai jopa isompiin menepeleihin. Osassa niistä on jopa kattoteltat. Omalla autolla voi täten kiertää saaren kehätietä pitkin, ja hypätä sitten vuokranelivedon rattiin hieman seikkailuhenkisempää kokemusta varten.Pohjois-ItaliaItalian pohjoisosista, Alppien juurelta löytyy yllättävän hienoja maisemareittejä. Monet niistä ovat paikoitellen ehkä vähemmän hienosti hoidettuja kuin alppitiet Itävallassa, Saksassa ja Sveitsissä ja paikoitellen myös inhottavan kapeita, mutta etenkin Pohjois-Italian järvien ympäri matkustaminen on ehdottomasti harkinnan arvoinen vaihtoehto.Alueella on useampi iso järvi: olemme kiertäneet jo Comon ja Gardan, ja niiden lisäksi löytyvät vielä Iseo ja Maggiore. Läntisin näistä järvistä on Maggiore ja itäisin Garda.Ja jos haluaa ulottaa matkan vielä idemmäs Adrianmeren rannalle, kannattaa käydä bongaamassa upea Po-joen suisto ja linturikas luonnonpuisto Parco del Delta del Po Venetsian eteläpuolella.Kroatian rannikkoBalkanin niemimaan rannikko on yksi upeimmista Euroopassa. Adrianmeren turkoosi sini, vaaleat kalliot ja niiden välissä pujotteleva tie maalaavat maiseman, jota pitkin haluaa ajaa ikuisessa auringonlaskussa.Ja jo ennen Kroatiaa ei kannata sivuuttaa Sloveniaa, joka tarjoaa pieneksi maaksi yllättävän paljon nähtävää ja koettavaa. Alppimaa kuitenkin sekin.Ja Kroatiassa rannikolta kannattaa myös poistua hetkittäin sisämaan puolelle. Esimerkiksi upea Krkan kansallispuisto Zadarin ja Splitin välissä on tuollaisen syrjähypyn arvoinen.Myös Makarsta vähän Splitistä etelään tarjoaa erinomaiset kulissit ottaa vähän happea ja rentoutua aaltojen pauhua ja laineiden liplatusta kuunnellen.Etelää kohti tultaessa saavutaan lopulta Kroatian helmeen eli Dubrovnikiin.Ja kun näin pitkälle on päästy, ei kannata ehkä pysähtyä vielä. Montenegro odottaa ja siellä etenkin rannikkokaupunki Budva on bongaamisen arvoinen.Ja hieman enemmän eksotiikkaa kaipaavien kannattaa jatkaa aina Albaniaan asti. Turistimassat eivät ole sitä vielä löytäneet, mutta pian ovat…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUpeita teitä riittääJos tarkoituksena on pidemmän roadtripin sijaan kokea vain joku upea tienpätkä, sellaisistakin olemme kirjoittaneet. Matkalla Romanian Transfăgărășan-tielle on mahdollista kokea paljon jo ennen perille pääsyä – etenkin jos matka suoritetaan vanhan rautaesiripun takaisissa maissa.Myös alpeilta löytyy lukemattomia vaihtoehtoja. Sveitsissä kätevin tapa kokea solatiet kompaktisti on lähteä kierrokselle kolmelle solatielle Furkan, Grimselin ja Sustenin maisemiin. Itävallasta löytyy puolestaan upea Grossglocknerin alppitie, joka tosin on maksullinen – mutta myös tuon maksun arvoinen.Norjasta löytyvät puolestaan upea Sognefjellet sekä huima Trollstigen. Merellisistä maisemista pitäville suosittelemme Norjassa vielä Atlantic Road -pätkää Kristiansundin lähettyvillä. Ja Saksasta löytyy luonnollisesti sieltäkin upeita reittejä eli sen halki ei ehkä kannata paahtaa pelkästään autobaanaa pitkin.Fiksu varustautuu oikeinJa matkalle Eurooppaan on hyvä ottaa mukaan Autolliton julkaisema hieno ja kattava opas autoilusta Euroopassa. Kannattaa muutenkin käydä katsomassa Autoliiton matkailusivulta, mitä kaikkea autolla Eurooppaan suuntaavan kannattaa muistaa ja huomioida matkaa suunnitellessa.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Matkailu Kroatian saarilla – salainen puutarha ja intohimolla luonnosta 11.9.2024 Matkailu Saksalaissotilaiden hautausmaalla Rovaniemen Norvajärvellä lepää 2683 kaatunutta 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 1.9.2024 Matkailu Bodenjärven traktorimuseo: koko museo kuin yksi suuri latolöytö 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 30.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Pyyhitään historiaa – tämän takia kalliopiirroksista raaputetaan maaleja pois 29.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Andy McCoyn patsas seisoo entistä ehompana Pelkosenniemen torilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja