9.7.2021 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Ford ja uusi tie – mutta milloin se johtaa Eurooppaan? Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja uusi tie kuljettavat tällä kertaa Ajatuksia autoista -sarjaa. Muutaman vuoden muutoksen polkuja kulkenut sininen ovaali on kuin onkin löytänyt hyvän tekemisen avaimet, mutta tulokset näkyvät Euroopassa tuskaisen hitaasti, jos ollenkaan. Vielä on liian aikaista julistaa Fordin comeback onnistuneeksi, mutta tällä hetkellä merkit ovat lupaavat. 1903 perustettu perheyritys oli vuosisadan aikana oppinut luottamaan kokoonsa ja prosesseihin, jotka kuitenkin tekivät siitä jähmeän koko autoalaa lähestyvien muutosten edessä. Ei ole eduksi olla todella hyvä saman vanhan tekemisessä, jos edessä olivat uudet ja tuntemattomat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonekalukauppiaasta remonttipiiskuriksi2017 yhtiön johdossa reagoitiin. Mark Fields sai väistyä ja autojättiä uudistamaan tuotiin remonttijohtajana tunnettu James "Jim" Hackett. Tehtävämääräyksen Hackettille antoi itse Bill Ford, kirjekuoren sisältäessä komennon kääntää Fordin kelkka ympäri. Alan ulkopuolelta saapunut Hackett keräsi nopeasti pisteitä, puolesta ja vastaan, järjestelemällä työryhmiä uudelleen, kyselemällä “tyhmiä” ja lähettelemällä mielenkiintoisena pitämiään artikkeleita muille Fordin johtajille. Toisaalta alihankkijat tuskastuivat odottamiseen ja Fordin sisällä kyllästyttiin Hackettin erittäin lennokkaisiin vertauskuviin.Yritysremontoijana tunnettu James "Jim" Hackett pisti pyörät pyörimään neljässä vuodessa ja palasi sitten eläkkeelle.Toisaalta Hackett toi Fordille prosessiin uutena osana “ajatteluvaiheen” ja kysymyksiä lähestytään nyt “miten voisimme” -kulmasta enemmän käyttäjä- tai ongelmalähtöisesti. Vaikutukset ovatkin näkyneet, sillä Team Menlo suunnitteli kojelaudan kosketusnäytön uudelleen kolmessa kuukaudessa. Vanhoilla menetelmillä työhön olisi mennyt yli vuosi.Heti samana vuonna Ford panosti enemmän Yhdysvaltoihin presidentti Trumpin luomassa “yrittäjähenkisessä” ilmapiirissä. Meksikoon kohdistettuja investointeja käännettiin kovia kokeneelle Detroitin alueelle Fordin kotikonnuille Dearborniin.2018 Ford ilmoitti luopuvansa perinteisistä henkilöautoista Yhdysvalloissa ja työ onkin valmis. Tänä päivänä Ford.com mainostaa isosti "Something for everyone", mutta “Cars”-kategorian alta löytyy vain vakavanha Mustang, poniautojen kulmakivi, joka pitää pintansa yli 55 vuoden iässä. Puutteet mallistoissa korvataan crossovereilla, katumaastureilla ja avolavoilla.Samaan aikaan Ford huhuili Volkswagenin suuntaan, yhtiöiden jakaessa enemmän resursseja hyötyajoneuvopuolella ja älykkään liikenteen saralla. Trendi on osa autoalan viime vuosien tuolileikkiä, jossa kehitystyön valtavat hintalaput ajavat itsenäisiäkin autojättejä etsimään tanssipareja.2019 Ford puolestaan järjesti erikoisen “Go Further” -tapahtuman, jossa se esitteli sähköistämisen ja älyliikenteen visioitaan Euroopassa. Hiukan kaikkea kaikille -kulmalla järjestetty tapahtuma jätti kuitenkin kuvan yhtiöstä, joka kokeilee tulvan edessä hiukan kaikkea, josko jokin idea kelluisi. Myös samaan ajankohtaan osunut yleinen autoalan autonomiakrapula vei osan ilosanomasta, kuten myös pohdiskelu erilaisten liikkuvuuspainotusten mielekkyydestä.Viime kesänä Hackett väistyi muutosjohtajan asemasta takaisin eläkkeelle, jättäen Fordin huomattavasti nuoremman, mutta samanmielisen Jim Farleyn hoteisiin. Farley onkin kunnostautunut muun muassa Twitterissä olemalla aidosti huolissaan yksittäisistä asiakkaista, innoissan Fordin onnistumisista ja mukana yleisessä keskustelussa.Uusin silmin suunnittelemaanNeljä vuotta myöhemmin muutosten tulokset alkavat kuitenkin näkyä. Ford on heittäytynyt isosti täyssähköistymisen tielle ja yhtiön strategiana on käydä läpi sen ikonisia mallinimiä sähköversioina. Samalla uutta verta ja erittäin raikasta ajattelua on nähty myös perinteisemmissä autosegmenteissä.Esimerkiksi. Ford Mustang Mach-e on herättänyt paljon keskustelua mallinimensä vuoksi. Ärisevän V8-Mustangin kanssa autolla ei olekaan paljoakaan tekemistä, mutta sähköinen crossover on silti mainio auto. Sync 4 -kosketusnäyttöjärjestelmä on iso loikkaus aiempiin verrattuna ja toisaalta Ford on tehnyt hyvää työtä sähköauton perusteiden kanssa. Kesäkuussa Mach-e ohitti perus-Mustangin myyntiluvuissa Yhdysvalloissa, tuotantoluvuissa peli kääntyi sähköauton hyväksi jo alkuvuodesta.Sähkö saapuu seuraavaksi ikonilistalla F-150-avolavaan. Yhdysvaltain myydyin yksittäinen automalli saa uudistumisen ohessa hybridi- ja sähköversiot osaksi mallistoa. Vuosien valmistautuminen tarkoittaa, että Ford on ymmärtänyt, että tässä autoluokassa ei ole tärkeintä säästää polttoainetta, vaan auton on tehtävä samoja asioita polttomoottorimalleja paremmin. Sähköjärjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi virran ulosottoa varten ja lavalle voidaan vetää valmiit sähköjohdot myös esimerkiksi työvalaistusta varten. Lightning-täyssähkömallissa moottori on puolestaan korvattu jämäkällä keulatilalla,Palautettujen mallinimien listalla on myös Ford Bronco, joka keksittiin uudelleen pitkän tuotantotauon jälkeen. Jos Lee Iacoccan tiimin kehittelemä Mustang on jaksanut kannatella Fordin imagoa aina vuodesta 1964, on samojen henkilöiden 1965 tuotantoon ideoima raikas maasturikonsepti tervetullut palaaja mallistoon. Jeepin soutaessa paikallaan sinänsä ikonisen Wranglerin kanssa on mainiosti muotoiltu Bronco kuin hedelmäinen juotava hellepäivänä. Helposti irroitettavat ovet (jotka voi osassa autoja ottaa mukaan), osittain läpinäkyvät ovet, lisävarusteita vaikka muille jakaa, Molle-varustelenkit sisustassa, kanootin kuljettamiseen suunnitellut keulan kulmamerkit jne. jne.Myös tavallisempi sisarmalli Bronco Sport vaikuttaa hyvältä koosteelta, vaikka lähtökohdat ovat suoraan perusmallistosta.Paluumuuttajiin kuuluva Ford Maverick on sekin nokkela pelinavaus. Meilläkin tuttua Rangeria pienempi avolava korvaa pitkälti tavallisia C-segmentin henkilöautoja kokonsa ja hintansa suhteen. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös hybridi ja neliveto. Kompakti auto on suunniteltu alustaksi erilaisiin käyttötarkoituksiin.Fordilta jopa kerrotaan miten osa myytävistä lisävarusteista voidaan korvata esimerkiksi kakkosnelosilla ja U-profiililla, joilla lavan voi jakaa mieleiseensä järjestykseen. Lavalta löytyvät myös 20 ampeerin sähkövedot valmiiksi esimerkiksi valoja varten. Matkustamossa uusin oivallus on FITS-kiinnike, johon Ford tarjoaa erilaisia varustevaihtoehtoja, mutta yhtiö aikoo myös julkaista kiinnitysjärjestelmän mitat vapaata 3D-tulostamista varten. Siis ihanko asiakas voisi itse tulostaa itselleen haluamansa mukitelineen, ilman että autovalmistaja saa siitä rahaa?Milloin Ford ja uusi tie nähdään Euroopassa?Fordin uutuuksissa korostuu uusi ja tuore ajattelu yksityiskohdasta toiseen. Työ toki jatkuu vielä muualla mallistossa ja tulee aika, jolloin nyt esitellyt mallit täytyy uudistaa. Esimerkiksi polttomoottorisen perus-Mustangin päivityksen aika on jo sangen lähellä, eikä siitä selvitä nojaamalla sähköiseen crossoveriin. Muutaman vuoden työskentelyn pohjalta saapuneet mallit ovat kuitenkin jo lupaavia merkkejä Fordin uudistumiskyvystä.Tulossa on myös Volkswagenin kanssa yhteistyössä tehtävät uudet mallit. Ranger/Amarokin lisäksi Ford on sitoutunut kokeilemaan ainakin yhtä MEB-pohjaista ajoneuvoa ja merkki haluaa sähköistää koko Euroopan malliston 2030 mennessä.Mutta nämä uutuudet ovat vasta tulossa. Euroopassa Fordin uudesta ajasta on nähty vasta vähiten mielenkiintoinen malli, eli Mustang Mach-e. Huomattavasti mielenkiintoisemmat Bronco, Maverick ja F-150 Lightning sen sijaan ovat puuttuvat, eivätkä ole tulossa näillä näkymin Euroopan Fordin mallistoa piristämään. Mieleen palaa tapa, jolla yhtiö joutui 2019 erikseen vakuuttelemaan olevansa vahvasti läsnä Euroopassa jatkossakin.Euroopan mallistossa Puman MegaBox on toki hyvä yritys oikeaan suuntaan, mutta ei voi kiistää, etteikö sinisen ovaalin tilanne olisi erilainen eri puolilla valtamerta. Toivoa sopii, että Ford muistelee pian Mondeon ja Focuksen villejä ysärivuosia, jolloin hyviä, kuluttajiin vetoavia automalleja perusteltiin kirjanpitäjille “maailmanauto”-ajattelulla.Ja sähkön luulisi helpottavan tätäkin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaFordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Ford: ”Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen” Fordin johtajistomylläkkä pistää hankkeet suurennuslasin alle Rangeria pienempi, aivan yhtä avolava: Ford Maverick hurmaa Yhdysvalloissa Takaisin fleeceruutuun: Ford Bronco saapuu peräti kolmena mallina Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet Ford Bronco Sport – Kuga muu muka? Alkuperäinen Ford Bronco kasvoi nuorekkaasta villihevosesta klassikoksi ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen Ajatuksia autoista: Fordin uuden sähköauton nimi saa kyseenalaistamaan kaiken automaailmassa Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Ford Mustang Mach 1 -erikoismalli kelaa nollasta sataseen myös hinnassa Koeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin Koeajo: Ford Puma -kevythybridissä on paljon muutakin kekseliästä kuin tavaratilan lisälokero Avoin lava ja paljon sähköä – Ford F-150 Lightning sähköistää suosikin Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin