Ajoneuvot | Ajatuksia autoista | Vuoden Auto Suomessa 2020 | 9.11.2019

Ajatuksia autoista: joukko pienoisvertailuja ennen kruunajaisia

Vuoden Auto Suomessa tuo jälleen samaan nyrkkeilykehään melkoisen autokattauksen urheiluautoista crossovereihin.

Jaa artikkeli

Vuoden autouutuuksien keskellä voi helposti häkeltyä, sillä kalenterivuoteen mahtuu, paitsi määrällisesti paljon uutuuksia, myös täysin eri luokan autoja. Harva tilaisuus tuo yhteen käyttöautoja alle 20 000 euron hintaluokasta aina yli 200 000 euron urheiluautoihin saakka. Runsas ehdokasjoukko tosin mahdollistaa kokonaisuuden pilkkomisen pienempiin vertailujoukkoihin, ainakin vielä finaalikuusikkoa etsittäessä.

Aina hyväntuulinen Toyota Supra ja tänä vuonna uudistunut Porsche 911 esimerkiksi eivät ole kovinkaan suoria kilpailijoita, mutta tässä joukossa urheiluautot muodostavat oman pienoisjoukon. Vaikka vastine rahalle on eräs arvostelukriteereistä, joka lopulta koitunee kaksikon kohtaloksi voittajaa valittaessa, tarjoavat Supra ja 911 hupia ja hymyä koko rahalla.

Vuoden Auto Suomessa 2020

Audi E-Tron ja Mercedes-Benz EQC.

Kolmen kopla muodostuu puolestaan tämän vuoden täyssähköuutuuksista: Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC sekä Tesla Model 3. Näistä Tesla erottautuu varsinkin hinnalla ja korimallilla, mutta yhteinen käyttövoima niputtaa autot helposti samaan kastiin. Sähkö kuitenkin majailee enimmäkseen melko hintavassa osassa markkinoita, tulevien vuosien luvatessa vihdoin muutosta.

Ranskalaiset pikkuautot -trilogiassa DS 3 Crossback, Peugeot 208 ja Renault Clio esittävät samansuuntaisia ideoita saapuessaan loppuvuoteen polttomoottoriversioina. PSA:n täyssähköiset ja Renaultin hybridi tosin ennättävät mukaan mallistoon vasta ensi vuonna, mutta alati monipuolistuvat voimalinjaversiot näyttelevät varmasti osaa jatkossakin.

Taistelupareja löytyy myös merkkien sisältä. Škoda Kamiq ja Škoda Scala ovat vahvoilla tällaisessa äänestyksessä, mutta erittäin samankaltaiset uutuudet voivat myös hajauttaa äänet. Kaksosilmiö on havaittavissa myös Mazda 3:n ja Mazda CX-30:n välillä. Epäilyksen iskiessä matalampi auto on yleensä parempi valinta, vaikka katumaasturimuoti viehättääkin ostajia.

Vuoden Auto Suomessa 2020

Škoda Kamiq

Toyotan kohdalla vuosi on ollut vilkas ylipäätään, sillä ehdolla ovat Corolla, Camry, RAV4 ja Supra, Lexukseltakin vielä ES ja UX. Näistä Corolla/Camry/ES muodostavat mielenkiintoisen kolmikon, joka pistää miettimään, paljonko auto paranee hinnaston portaita kiipeämällä. Konsernin tietoviihdejärjestelmästä ei tosin pääse eroon sittenkään.

Jos yli 30 uutuuden urakan pilkkoo pienempiin osiin, ei finalistijoukon hahmottaminen ole enää niin vaikea tehtävä. Ken heistä lopulta on Vuoden Auto Suomessa 2020 on kuitenkin vielä aivan toinen taisto. Onneksi apua esivalintaan tulee Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kollegoilta ja finaalikuusikon valjetessa varsinainen voitto on yleensä kahden tai kolmen kauppa.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu