20.12.2019

Nissan Qashqain dieselvalikoima väistyy sähköistymisen tieltä

ADAC vikatilasto 2017
Nissan Qashqain kohdalla kehitys ei ole ollut aivan haluttua.

Vuonna 2018 Suomen myydyimmäksi automalliksi nousseen Nissan Qashqain mallistossa luovutaan dieselmoottoreista. Jatkossa bensiinin vaihtoehtona nähdään sähköistettyjä vaihtoehtoja.

Nissan lopettaa Suomessakin suositun Qashqai-katumaasturin tarjonnan dieselmoottoreilla. Dieselit saavat poistua sähköistymisen tieltä osana Nissanin Euroopan markkinoiden strategiaa, uutisoi Automotive News Europe.

Nissan Qashqain kolmas sukupolvi on tarkoitus esitellä samaan aikaan dieselin korvaavan, Japanissa positiivisen vastaanoton saaneen e-Power -sarjahybridivoimalinjan kanssa, jossa polttomoottoria käytetään ainoastaan akun varaamiseen.

Myös lataushybridivaihtoehdon kerrotaan olevan mahdollinen Renault-Nissan­-Mitsubishi  -liittoutuman myötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieselin haluttavuus laskee Euroopassa...

Dieselistä luopumisen taustalla on käyttövoiman suosion hiipuminen Euroopassa 30 prosenttiin vuoden 2017 45 prosentista. Myös Nissan on saanut osansa markkinamuutoksesta, dieseleiden osuus on laskenut kahden vuoden takaisesta 47 prosentista 30 prosenttiin.

– Olemme huomanneet dieselin merkittävän romahduksen, mukautamme itseämme tämän trendin seuraamiseen, Nissan Europen pääjohtaja Gianluca de Ficchy kertoo.

Nissan Qashqai
Dieselmoottori on menettänyt haluttavuuttaan huomattavasti kahdessa vuodessa.

De Ficchy haluaa vuonna 2022 Euroopassa myytävistä Nissaneista jopa 40 prosentin osuuden muodostuvan sähköistetyistä malleista EU:n päästösakkojen välttämiseksi.

– Arvioimme sähköistettyjen autojen osuuden olevan kokonaisuudessaan vuoden 2022 myynnistä noin 20–24 prosenttia, mutta Euroopassa haluamme saavuttaa 42 prosentin osuuden, Ficchy toteaa.

De Ficchy pitää sähköistettyjen mallien läpimurtoa päästötavoitteiden lisäksi hyvänä myös valmistajan imagolle.

– Asiakkaiden ja yrityksen vaatimukset täyttävä kestävä liiketoiminta vaatii Euroopassa olemista selvästi keskiarvon yläpuolella, Nissan-pomo jatkaa.

... mutta nauttii yhä suosiota luokassaan

Dieselvoimalinjasta luopumisessa piilee kuitenkin omat riskinsä Qashqain kohdalla, sillä katumaasturi kilpailee luokassa jossa dieselin myynti on ollut viimeisen 10 kuukauden aikana kaikkein vilkkainta: 621 242 kappaletta, eli 44 prosenttia kokonaismyynnistä JATO Dynamicsin tilastojen mukaan.

Bensiinivoimalinjaan siirtyminen voi tuottaa kuluttajille vaikeuksia heikomman taloudellisuuden vuoksi, suuremmat polttoainekulut tuskin houkuttelevat ketään.

Euroopassa kompaktien SUV-mallien tilastoissa Qashqain paikan suosituimpana mallina lunastanut Volkswagen Tiguan oli Euroopan parhaiten myynyt dieselauto lokakuun loppuun mennessä.

Testipäiväkirja hybridien kulutus
Nissan seuraa päätöksellään kahta maanmiestään, Toyotaa ja Hondaa.

Qashqain dieseltarjonnasta luopumisella Nissan seuraa Toyotaa ja Hondaa, jotka eivät ole tarjonneet hetkeen dieselvaihtoehtoa RAV4:ssä ja CR-V:ssä. Molemmat japanilaisvalmistajat ovat keskittyneet tarjoamaan kompakteja katumaastureita sähköistettyinä hybrideinä.

Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat