25.10.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seuraava rengastestimme vertailee Suomen suosituimpia talvirenkaita eli nastoitettuja kumeja. Autoilijan on kuitenkin hyvä muistaa, ettei nastarenkaan pito ole kaikkialla erinomainen. Nastarengas on yhä suomalaisten perustalvirengas, sillä neljä viidestä autosta puskee talven läpi nastoitetut renkaat allaan. Tuorein talvirengastestimme, joka julkaistaan 30.10. ilmestyvässä Moottorin numerossa 11/2019, kokoaa yhteen alan mielenkiintoisimmat tuotteet.Tuota testiä odotellessa on hyvä palata edellisen numeromme testiin ja tarkastella, mitkä ovat nastarenkaan parhaat puolet – ja toisaalta akilleenkantapäät, kun puhutaan nimenomaan vaihtelevista suomalaisista talvikeleistä.Moottorin numerossa 10/2019 julkaistu testi, jossa vertailimme viittä erityyppistä rengasta talviolosuhteissa, antaa tähän oivat lähtökohdat. Olihan testissä mukana kesärenkaan, Keski-Euroopan kitkarenkaan, välikelin renkaan sekä pohjoismaisen kitkarenkaan lisäksi myös Nokian Hakkapeliitta 9 eli sama rengas, joka osallistuu myös seuraavan numeromme nastarengastestiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäällä paras ja kaikessa yllätyksetönKenellekään ei varmasti tule yllätyksenä se, että jäisellä tiellä nastarengas voittaa muut, edellä mainitut rengastyypit. Ajokokeissa nastarengas osoittautui porukan ykköseksi niin ajokäytöksen kuin kierrosajankin perusteella. Myös pitkittäispitokokeissa nastarengas oli ylivoimainen, mitattiin sitten kiihtyvyyttä tai jarrutusmatkaa jäällä.Sen sijaan lumipinnalla nastarengas ei hyödy nastoistaan yhtä selvästi, vaan tärkeimmäksi seikaksi nousee renkaan pintakuvio lamelleineen. Niinpä pohjoismainen nastaton rengas nousikin kärkeen sekä kierrosajan että käsiteltävyyden osalta.Lumella tehdyissä kiihdytyskokeissa neljän parhaan renkaan väliset erot olivat selvästi pienemmät kuin jäällä, ja pohjoismainen kitka nappasi jälleen ykköstilan ennen nastarengasta. Lumijarrutuksessa nastarengas oli kuitenkin jälleen kärkisijalla.Kaiken kaikkiaan jää- ja lumikokeissa tuli esiin vanha totuus: vaikka nastarengas ei ole kaikessa absoluuttisesti paras, se kykenee tasaamaan muuttuvia keliolosuhteita kitkarengasta paremmin. Pitkien etäisyyksien maassa tämä on ensisijaisen tärkeä ominaisuus.Sulalla kelillä pito selvästi heikompiOlosuhde, missä nastarenkaalla ajavan on syytä entistäkin suurempaan varovaisuuteen, on sula keli – siis märkä tai kuiva asvaltti. Ja juuri sitähän se talviajo hyvin monesti sisältää.Testimme märän kelin käsittely- sekä jarrutuskokeissa nastarengas jäi yhdessä pohjoismaisen kitkarenkaan kanssa selvästi testin kolmesta muusta rengastyypistä. Kuivalla kelillä tehdyissä jarrutuksissa tilanne oli vielä huonompi, sillä nastarengas jätettiin selväksi jumboksi.Mutta vaikka jarrutusmatkat venyvät vaarallisen pitkiksi ja ajettavuus on selvästi veltompaa kuin muilla rengastyypeillä, positiivisena seikkana pohjoismaisilla talvirenkailla on ajokäytöksen loogisuus: epämukavia yllätyksiä kuten äkillisiä peräluistoja ei esiinny, vaan auto lähtee pidon rajan ylittyessä rauhallisesti puskemaan.Oma lukunsa nastarenkaassa on muita rengastyyppejä kovempi melutaso. Vaikka kehitystä tälläkin saralla on vuosien saatossa tapahtunut, melumittauksemme osoittivat, että kaikki muut neljä rengastyyppiä ovat yhä edelleen selvästi nastarenkaita hiljaisempia.Tällä pohjustuksella tie on lanattu seuraavan numeromme testiin. Se paljastaa, miten Nokian Hakkapeliitta 9 pitää seitsemää muuta nastarengasta vastaan – tästä lisää juttusarjamme seuraavissa osissa.Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti