21.4.2019 Ajoneuvot Taustapeilattua: mihin vie tiesi, Ford? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford esitteli lähivuosien tiekarttaansa Go Further -liikkuvuustapahtumassa, mutta yhtiön laajan rintaman strategia saattaa kertoa toisenlaisen viestin. Jos autoilun perustukset voidaan jäljittää aina Carl Benziin ja Gottlieb Daimleriin saakka, ei Henry Ford ole herroista kovin kaukana. Fordin ansiot erityisesti tehdastyön järjestelyssä ja autobisneksessä toivat hänelle mainetta kaikilta liike-elämän saroilta. Liukuhihnavalmistus, sarjatuotetut komponentit ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehteminen paitsi nopeuttivat autojen valmistusta, myös nostivat laatutasoa ja alensivat tuotteiden hintaa.1903 perustettu Ford Motor Company on kuitenkin joutunut muiden autovalmistajien kanssa haastavaan tilanteeseen. Kiristyvät päästömääräykset, vanheneva mallisto ja kuluttajien mieltymysten siirtyminen uusiin autotyyppeihin, mittavat panostustukset sähköistämiseen, autonomiaan, liikkuvuuspalveluihin, rahoitusmalleihin, Brexitin uhkakuvat… Haasteita ei autotehtaan pyörittämisestä ole viime vuosina puuttunut, varsinkaan Euroopassa.Ford järjesti huhtikuun alussa Amsterdamissa erikoistapahtuman, joka kantoi nimenään yhtiön sloganinakin tunnettua fraasia “Go Further”. Vanhan sokeritehtaan uumeniin oli koottu kattava läpileikkaus uutuuksia aina kevythybriditekniikkaan pohjautuvasta Fiestasta täyssähköiseen Transitiin. Myös sähköpotkulaudat, tavarantoimittajien datapalvelut ja muut konsulttien kestohitit näkyivät osana tulevia liikkuvuusratkaisuja. Mutta mistä perinteikkään autovalmistajan murroksessa on kyse?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudella kapteenilla myrskyä päinVuosien haalean suoriutumisen jälkeen Fordin hallitus toi toukokuussa 2017 yhtiön toimitusjohtajaksi johtokunnassa istuneen James "Jim" Hackettin, joka korvasi aiemmin laivaa kipparoineen Mark Fieldsin. Hackett on autoalalle ulkopuolinen, hänen ansaittuaan kannuksensa muun muassa huonekalubisneksessä Steelcase-toimistokalustefirmassa. Hallituksen puheenjohtaja Bill Ford antoi Hackettille käskyn kääntää yhtiön kelkka ympäri ja ravistella koko toimintakulttuuria.James "Jim" Hackett tunnetaan kyvykkäänä muutosjohtajana, mutta kulttuurieroilta perinteikkään autovalmistajan sisällä on mahdotonta välttyä.Kuten The Detroit News listaa, vajaan kahden vuoden valtakautensa aikana Hackett onkin saanut aikaan paljon. Ford keskittynyt voimakkaasti älykkään liikkuvuuden palveluihin ja konsepteihin. Samalla on karsittu rönsyjä niin henkilöstöstä kuin mallistosta, merkiten jopa henkilöautojen sukupuuttoa Yhdysvalloissa. Ravistelua on tehty johtokunnista työryhmiin ja työmenetelmiin.Toistuvasti otsikoihin noussut Hackett kohahdutti vuodenvaihteessa 2019 Fordin työntekijöille osoitetulla sähköpostillaan. Viestissä toimitusjohtaja totesi, että seitsemän miljardin dollarin liikevoitosta huolimatta 2018 oli “keskinkertainen”, sillä Fordin kate jäi 4,4 prosenttiin, tavoitteen ollessa kaksinkertainen. Hackett perusteli viestiä sillä, että hän halusi muistuttaa itseään pystyvänsä parempaan. – Ei sillä, että pelkäisin potkuja, kyse on enemmänkin, että kuka haluaa viettää aikaansa olemalla keskinkertainen, hän kommentoi sähköpostiviestiä.Epäilijöitäkin on perinteikkään autovalmistajan rivistä löytynyt. Tuskastumista on kuultu niin Hackettin lennokkaista vertauskuvista kuin kysymystulvasta. Hämmästelyä on kuultu myös tavasta sähköpostitella ylimmälle johdolle tieteellisiä tutkimusartikkeleita viikonloppuisin. Alihankkijat eivät ole aina selvillä siitä, mitä autojätti aikoo tehdä seuraavaksi.Mutta muutosta ei kiistä kukaan. Esimerkiksi Fordin sähköautokehityksestä vastaava Team Edison testaa myös uusia työmenetelmiä. Kiinteitä työpisteitä ei välttämättä ole, vaan pyörillä varustetut työpöydät liikkuvat tarpeen mukaan toimiston sisällä. Salaisimpia yksityiskohtia työstetään yksityisyyden takaavissa koteloissa. Prosessiin on tullut uutena fraasina “ajatteluvaihe”, jota Fordilla ei tunnettu käsitteenä vielä kaksi vuotta sitten. Suunnitteluhuoneiden seinillä lähestytään ongelmia kysymällä lapuilla “HMW”, "how might we" eli “miten voisimme…”.Ajattelutavan muutos näkyy hiljalleen. Sähköautoa kehittävä Team Menlo suunnitteli kojelaudan kosketusnäytön uudelleen kolmessa kuukaudessa. Hackettin mukaan tehtävään olisi Fordin vanhoilla menetelmillä mennyt yli vuosi. Lisää on toki tulossa, sillä sijoittajat ovat nyt jo kyllästyneitä tulosten odotteluun. Fordin osake laahaa edelleen. Hackett itse puhuu vuodesta 2019 “suorittamisen vuotena”. – Emme ole vielä valmiita. Minulla on erittäin hyvä tiimi koostettuna tällä hetkellä. He keskittyvät joihinkin erittäin vaikeisiin kysymyksiin, jotka ovat olleet täällä yli Fieldsin aikakauden. Ne olivat 20 vuotta sitten -ongelmia, Hackett kommentoi.– Jos olemme menestyksekkäitä, joudutte tekemään tämän vielä uudelleen, Hackett viittasi tavoitteeseen saada Fordista jätti, joka kykenee muuttumaan nopeasti.Signaalit Detroitista, niin Fordin sisältä kuin ulkopuolisilta analyytikoilta, kertovat varovaisesta toiveikkuudesta ja pahimman ylittämisestä.Euroopan aikaeroMutta jos Detroitissa viritellään duurisointuja, kestää muutoksen näkyminen vanhalla mantereella pidempään. Euroopan Fordia voidaan luonnehtia yhtä aikaa amerikkalaiseksi, brittiläiseksi ja saksalaiseksi autovalmistajaksi. Brexitin vaikutusta toimintaan ei vielä tiedetä ja Saksassa vähennetään henkilöstöä. C-Maxin valmistus päättyy ja Mondeo saa faceliftinsä nyt, kun auton sisarmallin taru Yhdysvalloissa on jo päättymässä.Steven Armstrong vannotti, että Ford pysyy Euroopassa.– Tämä ei ole vain Eurooppaan jäävä Ford, tämä on itsensä uudelleen energisoiva Ford, kommentoi Fordin Euroopan johtoon 1.4.2019 noussut Steven Armstrong tuoreeltaan Go Further -tapahtumassa. Kommentti oli viittaus pohdintoihin siitä, pitäisikö Fordin tehdä kuten kilpakumppani General Motors ja jättää vaikea Euroopan markkina-alue kokonaan. Vain edellisellä viikolla Ford itse oli kertonut vetäytyvänsä Venäjältä.Go Further -liikkuvuustapahtumassa valettiin uskoa toimittajiin, analyytikkoihin ja jälleenmyyjiin. Sähköistyminen tulee lähivuosina voimalla koko mallistoon, Fiestasta hyötyajoneuvoihin, ja luvassa on uusiakin malleja. Toisaalta autonomiapuheet on nyt pistetty takaisin kypsytykseen, sen myöntää nyt pääjohtaja Hackettkin.Hyötyajoneuvopuolella Ford esitteli lukuisia eri tavoin sähköistettyjä versioita Transitista ja Tourneosta, sekä tulevaisuutta pohtiva konseptipaku. Henkilöautopuolella nähtiin Focuksen ja Fiestan kevythybridit. Uuden sukupolven Kuga nähdään peräti kolmena eri hybridimallina ja hybridin ansiosta myös amerikkalaiskatumaasturi Ford Explorer voidaan tuoda Eurooppaan. Ford Puma palaa mallistoon, tosin nyt Fiestan korotettuna crossover-versiona.Minuuttien välein esitellyt uudet mallit tuntuvatkin hengästyttävältä osoitukselta autojätin voimia. Kun sähköistämiseen on vihdoin lähdetty, luvassa on uusia voimalinjoja koko rintaman leveydeltä.Toisaalta samassa tapahtumassa esiteltiin kevythybridejä, ladattavia hybridejä, itselataavia hybridejä ja täyssähköautoja. Jopa ladattavista hybrideistä nähtiin niin rinnakkaishybridejä kuin sarjahybridejä. Fiesta luottaa kevythybridiin, Transit saa ladattavan sarjahybridin, jossa polttomoottori toimii vain toimintamatkaa jatkavana generaattorina. Explorerissa puolestaan on mekaaninen neliveto ja 3,5-litrainen V6, jota täydennetään rinnakkaishybridillä.Kysymys onkin, että onko kyseessä täyslaidallinen teknologiaa vai hiukan kaikkea, että jos jokin ratkaisu toimisi? Fordin kilpailijoiden muutamiin voimalinjatyyppeihin keskittyävt strategiat ainakin erottautuvat automaailman suuren sinisen tekemisistä.Laskelmoiden vai raikkaasti uutta Automalliuutuuksien ohessa Ford esitteli Spin-sähköskootteritoimintaa, autottomia “viimeisen kilometrin” jakeluratkaisuja, pilvipalveluita ja rajapintoja hyötyajoneuvojen asiakkaille, sekä pyrkimyksen tuoda kaikki liikennedata junista liikennevaloihin saman palvelun sisälle.On kuitenkin vaikea nähdä, että näistä toiminnoista kasvaisi vielä vuosikymmenen sisällä niin merkittävää liiketoimintaa, että sillä paikattaisiin esimerkiksi samoissa visioissa esiintyvän autonomiakehityksen kustannuksia tai vaikkapa yhteiskäyttöjen vaikutusta autokauppaan. Datapalveluiden osalta on toki lupaavaa, että Ford haluaa mukana jo nyt, sillä myöhemmin pääsylippujen hinta tulee kohoamaan vähintään kymmenkertaiseksi.Fordin viimeinen uusi julkistus oli Mach E -nimeä kantava “suorituskykyinen sähkökatumaasturi Mustangin hengessä”. Kertooko sähkön, katumaatureiden ja Mustangin yhdistäminen samaan tuotteeseen raikkaasta ajattelusta ja paradigmojen yhdistelystä, vai onko se vain kylmää laskelmointia, jossa pakataan tämän hetken hittiainekset samaan sekamelskaan?Mach E on Fordin mukaan "Mustang-henkinen sähkösporttikatumaasturi".Mustang-fanit tuskin kaipaavat sähköä tai katumaastureita ratsastamaan rakkaan poniauton maineella. Ja eikö sähköinen suorituskyky ole aivan tarpeeksi katu-uskottavaa ilman väkinäistä kytköstä 1960-luvun ikoniin?Hackettin vaikutus saattaa näkyä jo Mach E:n ideassa, sillä uusi pääjohtaja on tahtonut metodisempaa ja logiikkaan perustuvaa päätöksentekoa Fordin sisälle. Aika näyttää, onko kokonaisuus osiensa summa.Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: The Detroit News, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Volkswagen ja Ford yhteistyöhön: seuraava Amarok Rangerin perustalle? Ford karsii 5000 työpaikkaa Euroopassa – taustalla kannattavuuspaineet ja Brexit Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Ford: "Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen" Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle