30.12.2019

Vuosikymmenen autot – mitkä jäivät mieleen 2010-luvulta?

vuosikymmenen autot

Kulunut vuosikymmen toi mukanaan valtavan määrän uusia automalleja, mutta toiset niistä olivat merkitsevämpiä kuin toiset.

Kulunut vuosikymmen toi tullessaan lukuisia ja taas lukuisia automalleja, sekä niiden taustalta löytyviä trendejä. Downsizing, kevythybridit, sähköautot, katumaasturit, crossoverit ja monet muut korvasivat monilta osin vapaasti hengittävät, dieselit, sedanit ja farmarit. Mitkä uutuuksista jäivät mieleen?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myyntimenestyksestä viis

Lauri Ahtiaisen valinnat

Kymmenen autoa koko vuosikymmeneltä. Hyvien vaihtoehtojen keksimistä vaikeampaa oli rajata autoja pois. Päädyin valitsemaan autoja, jotka pyrkivät mullistamaan maailmaa, aiheuttamaan unelmointia tai nostamaan rimaa poikkeuksellisen korkealle luokassaan. Päällekkäisyyksillä ei listalle ollut asiaa, mutta valintaan ei välttämättä tarvittu myyntimenestystä – joskus aika vain ei ollut kypsä.

Volkswagen Golf 7 2012–2020
Golfin seitsemäs sukupolvi oli läpi vuosikymmenen luokkansa paras, ja mallistosta löytyi lähes kaikille kaikkea. Samalla Golf edustaa koko Volkswagen Groupin MQB-perusrakennetta.

Tesla Model S 2012–
Teki sähköautosta haluttavan, sai silti olla yksin markkinoilla lähes koko vuosikymmenen ajan.

Tesla Model S
Tesla Model S

Mercedes-Benz S-sarja 2013–
Edustusautojen mittatikku, jonka laaja mallisto yltää upeasta perusdieselistä kaksitoistasylinteriseen Maybachiin ja kaksiovisiin herkkuihin.

Alpine A110 2017–
Alpinen henkiin herätys oli kulttuuriteko jo sinänsä, mutta A110 on myös juuri sitä mitä urheiluautomaailma kaipaa: enemmän suorituskyvyn laatua kuin määrää. Mutta miksi tätä ei vieläkään saada Suomeen?

Porsche 918 Spyder 2013–2015
Vuosikymmentä hellittiin superautoilla: McLaren P1:n, Ferrari LaFerrarin sekä Porsche 918 Spyderin joukosta juuri saksalaisten yhdistelmä kireää V8-moottoria ja ladattavaa hybriditekniikkaa yhdistää eniten uutta ja vanhaa.

Suzuki Jimny 2018–
Söpö kuin mikä, silti maasturi ilman katu-sanaa. Tähän on yhä kahden vuoden jono!

Suzuki Jimny

BMW i3 2013–
Vuonna 2013 näytti kovasti siltä, että 2019 ajetaan i3:lla. Ei ajeta, mutta ei aikaansa edellä olosta rangaista.

Alfa Romeo Giulia 2015–

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Takavetoinen Alfa Romeon perheauto. Enempää perusteluja ei tarvinne? No, jumalainen Giulia Quadrifoglio on yhä paras ajamani sporttisedani.

Lexus LFA 2010–2012
Jos joku auto täytyy valita symboloimaan uudelleen syntynyttä Toyotaa, niin miksi ei Akio Toyodan oma lempilapsi, V10:n vauhdittama LFA-superauto?

Land Rover Defender, 1948-1983 (Series), nykymuodossa 1983–2016.

Land Rover Defender

Paras 1940-luvulla ensiesitelty auto, jonka tuotanto päättyi kuluneella vuosikymmenellä. Toisin sanoen: tarvitseeko tätä perustella?

Mazda MX-5 1.6 '1993

Mazda MX-5

Ostin elämää nähneen punaisen MX-5:n Saksasta syksyllä 2010. Se johti autoista kirjoittamiseen, blogiin ja lopulta pestiin Moottorissa. Ilman tätä autoa tuskin olisin valitsemassa muitakaan autoja tältä vuosikymmeneltä. Mazda on vienyt vuosikymmenen aikana yli puoliin Euroopan maista ja moniin muihin seikkailuihin. Ja se näyttää yhä vähän elämää nähneeltä.

Aikakausien alkuja ja loppuja

Aake Kinnusen valinnat

2010-luku oli eräänlaista murroskautta automaailmassa. Seikkailumuovisten katumaastureiden ja crossovereiden lisäksi hybridit ja täyssähköautot ottivat ensimmäisiä merkittäviä askeliaan yleistymistä kohti. Vapaasti hengittävät moottorit väistyivät lähes tyystin ahdettujen versioiden tieltä, johtaen välillä erikoisiin sylinterimääriin. Sähköistämisestä maalailtiin suuria visioita 2020-luvulle ja näyttää, että ainakin kevythybridien avulla kaikki saavat pidettyä lupauksensa. Muutaman uhovuoden jälkeen autonomisen ajamisen lupauksille iski sen sijaan krapulainen toive unohduksesta.

Autojättien voimasuhteita pistettiin uuteen uskoon erilaisten skandaalien ja yrityskauppojen myötä. Parissa vuodessa ranskalainen PSA astui eteenpäin jättiläisten luokkaan lunastamalla ensin Opelin ja sitten muuttamalla yhteen Fiat Chrysler Automobilesin kanssa. Urheilullisten autojen segmentti kutistuu tasaisesti, mutta ainakin Hyundai, Toyota ja BMW esittelivät näkemyksiään, miten ajamisesta nautiskelevat sopivat mallistoon ja nykymaailmaan.

Toyota Corolla 2018–
Corolla edustaa tällä listalla oikeastaan koko Toyotan malliston pitkäjänteistä kehitystä erityisesti hybridivoimalinjan osalta. Corollan tylsän pinnan alla ovat mielenkiintoinen TNGA-perusrakenne ja pehmeäksi viilattu hybridi, jotka näyttäytyvät kuljettajalle ennen kaikkea vaivattomuutena. Varjovalintana uutta polttomoottoritekniikkaa hyödyntävä Mazda 3 Skyactiv-X.

Hyundai i30 N 2017–
Hyundain N-osaston ensimmäinen malli on ollut melkoinen myrskyvaroitus siitä, että korealaismerkeiltä löytyy halua vedota myös ajamisesta innostuviin. Samalla se pakotti kilpailijat katsomaan peiliin: Golf GTi:n ja Civic Type R:n välissä on tilaa myös hinnastossa.

Volkswagen Golf 7 2012–2020
2010-luku kului seiska-Golfin tahdissa, sillä Wolfsburgin perusmalli oli yksinkertaisesti hyvä auto piheistä ekomalleista aina sähköön ja R:ään saakka. Dieselgaten jälkeiselle Volkswagenille edes oman ennätyksen lyöminen ei tule itsestään.

Volkswagen Golf GTI

Bugatti Chiron 2016–
Vaikka paljon Chironin pohjatyöstä tehtiin jo Bugatti Veyronin kanssa, pystyi Chiron rakentamaan merkittävän pesäeron vielä edeltäjäänkin nähden. Samalla suorituskyvykkyys antoi mahdollisuuden lisäluksukselle. Varjovalinta: mikä tahansa Koenigsegg.

Tesla Model 3 2017–
Tesla Model 3 lunasti lopulta saapuessaan monia lupauksia käytettävyyden ja teknologian suhteen. Varjovalintana Hyundai Ioniq Electric, sillä ehkäpä todellinen kansan sähköauto nähdään näiden mallien kohtauspisteessä. Ainakaan kilpailijoista ei tule olemaan 2020-luvulla puutetta.

Opel Insignia 2017–
Insignian toinen mallipolvi jäi viimeiseksi luvuksi General Motorsin ja Opelin yli 80 vuoden yhteisessä matkassa. Varjovalintana Opel Grandland X, joka puolestaan vihjasi tulevasta Opelin ja PSA:n liitosta.

Nissan GT-R 2007–
Nissan GT-R on ollut valmistuksessa jo reilusti viime vuosikymmenen puolella, mutta auto sen kuin paranee elinkaaren jatkuessa. Aikoinaan digitaalinen ja kyyninen ajokokemus on nykyisin ihastuttavan raikas ja rehellinen. Halailtava dinosaurus. Varjovalinta: kaunis ja villihevosen vapaudella hengittävä Ferrari 458.

Mercedes-Benz GLC F-Cell 2018–
Muutaman vuoden apatian jälkeen valmistajat ovat jälleen löytäneet vetypolttokennojen mahdollisuudet. Mercedes esitteli omia visioitaan GLC F-Cellin muodossa, joka on vetypolttokennosta tehty lataushybridi: lyhyet matkat akulla, pitkät matkat vedyllä.

BMW i8 2014–
Avaruusalukselta näyttävä BMW i8 on hieno osoitus siitä, että konseptiautoja nähdään joskus tuotannossakin. Auto on tehnyt samalla upeaa imagotyötä hybrideille. Jos Prius on ollut hybridiauto perheille, on i8 ollut (lataus)hybridi, jolla kehtaa viedä treffikumppanin kotiin. Varjovalintana superhybridi Porsche 918 Spyder.

Toyota Yaris GRMN 2018
Yaris GRMN osoitti, että tehokkaaseen autotuotantoon panostava Toyota on välillä valmis ruuvaamaan kädet rasvassa. Tuotantomalliksi pähkähullu projekti toteutettiin päämajan vastustuksista huolimatta, sillä käskyissä oli Akio Toyodan nimikirjoitus. Henkistä jatkoa nähdään jo ensi vuonna. Varjovalinta: uusia puolia Fordista esitellyt Ranger Raptor.

Dieselistä sähköön, harrastajia unohtamatta

Benjamin Helanderin valinnat

Kuluneella vuosikymmenellä käyttövoimat kävivät sotaa: Kaikkien suosikki, diesel, koki raskaan imagotappion sähkön vallatessa alueita eri muodoissaan kaikilla rintamilla. Toisaalla 400 km/h:n kerhoon liittyy jatkuvasti lisää jäseniä. Uusilta autoilta vaaditaan joka luokassa aina vain enemmän, eikä pelkkä tuttu nimi ole suuntaan jos toiseenkaan menestymisen tae. Perinteiden miehen listalla valttia on joka tapauksessa ennen kaikkea sielukkuus – onneksi ajamistakin varten halutaan edelleen tehdä autoja.

1. Jaguar F-Type 2013–
Ajattoman tyylikäs ja moneen kertaan palkittu perinteinen urheiluauto, joka kulkee useiden teknisten ratkaisujen kautta E-Typen jalanjäljissä. Suorituskykyä ei saavuteta mukavuuden kustannuksella. Ehdottomasti klassikkoainesta.

2. Alfa Romeo Giulia 2015–
”Ensimmäinen aito Alfa Romeo sitten 156:n”, on Giuliasta sanottu. Hidasta kuolemaa tehnyt Alfa osui napakymppiin vihdoin kriittisellä hetkellä. Kirsikkana kakun päällä totta kai Quadrifoglio.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

3. Range Rover / L405 2012–
Nykyinen alumiinikorinen Range Rover on maailman paras maasturi ja parhaimmillaan Bentley-tasoinen loistoauto. Painavampikaan hevosperävaunu ei sitä pelota eikä perinteitä ole unohdettu.

4. Tesla Model S 2012–
Model S sai suuren yleisön kiinnostumaan sähköautoista ja pakotti myös vanhat eurooppalaiset premium-merkit tekemään omat versionsa. Kaikkine eriskummallisuuksineen se on kiistämättä yksi vuosikymmenen puhutuimmista automalleista.

5. Toyota Mirai 2015–2019
Toyotan yli 20 vuoden kehitystyön tuloksena syntyi tähän päivään mennessä kaikkein menestynein polttokennoauto. Esiteltyään Mirain Toyota vapautti lähes 6 000 siinä nähtävää patenttiaan muiden autonvalmistajien käyttöön.

6. Mercedes-Maybach / W222 2015–
Daimlerin kertaalleen lopettama Maybach heräsi uudelleen henkiin S-sarjan Mercedeksen kuorissa, eikä missään ole tingitty. Ja itse S-sarjaahan on aina pidetty automaailman suunnannäyttäjänä.

Mercedes-Maybach S500

7. Alfa Romeo 4C 2013–2019
Ainutlaatuinen urheiluauto, joka tehtiin vain ja ainoastaan ajamista varten. 4C antaa rehellisemmän ajokokemuksen kuin mikään muu auto tänä aikana.

8. Kia Stinger GT 2017–
Kian lippulaiva on 2010-luvun piristävimpiä autouutuuksia: Premiumsportin ajettavuus ja suorituskyky ilman sellaisen hintaa. Kia on myös neutraali valinta ja vapaa kaikista imagopaineista.

9. Dacia Duster 2010–2017, 2017–
Kuka olisi kymmenisen vuotta sitten uskonut itäeurooppalaisen halpamerkin uuden aluevaltauksen nousevan Euroopan 15 myydyimmän uuden automallin joukkoon? Tilaa, varusteita ja ennen kaikkea neliveto hinnalla, johon kukaan muu ei pysty.

Dacia Duster

10. Saab 9-5 II 2010–2011
Premiumauto, jonka katseita kääntävä muotoilu on kestänyt ällistyttävän hyvin aikaa. 9-5 II jää historiaan myös kaikkien aikojen viimeisenä Saabina. Käytettyjen autojen markkinoilla mallilla on paljon kysyntää. 35 valmistuneen Sportcombin hinnat ovat stratosfäärissä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Benjamin Helander Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat