Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään – autoverosta ei luovuta
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo Liiikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeyttämisen syyksi kiistan autoveron poistosta.
Tiistai-iltana kello 20.55 Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote pysäytti päiväkausia jatkuneen mylläkän. Tiedotteen loppupuoliskon väliotsikko kertoi sen, mitä monet olivat jo odottaneet: Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään.
Ministeri Anne Berner perusteli Liikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeytyvän autoveroon liittyvän ongelman takia.
-Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa Berner.
Ministeri Bernerin rohkea idea oli korvata vuodesta 1958 peritty väliaikainen autovero käyttöön pohjautuvilla maksuilla. Autokannan uudistamisen lisäksi tarkoituksena oli pysäyttää tiestön rappeutuminen.
Lukuisat avoimeksi jääneet kysymykset ja epäselvä viestintä ruokkivat epätietoisuutta, joka kohdistui Liikenneverkkoyhtiö-selvitystä kohtaan. Edes puoli vuosisataa kaivattu porkkana, autoveron poistuminen, ei riittänyt kääntämään suhtautumista positiiviseksi, sillä autoilun kokonaiskustannusten pelättiin nousevan selvityksen ehdottamassa käyttöpohjaisessa mallissa. Katso Moottorin kattava selvitys Liikenneverkkoyhtiöstä täältä.
Ongelma ei poistunut
Vaikka tiestön yhtiöittäminen on peruttu, on perusongelma yhä sama.
– Meillä on edelleen ratkaistavana useita isoja kysymyksiä, jotka liittyvät väylien rahoitukseen, kehittämiseen ja päästövähennyksiin. Myös vastuunjako valtion ja tulevien maakuntien kanssa on ratkaistava, Berner sanoo.
Tiestön korjausvelan hoito vaatisi liikenteeseen 300 miljoonan vuotuista lisärahoitusta seuraavan kymmenen vuoden ajalle. Liikenne on valtiolle rahasampo, josta ei riitä euroja tiestön hoitoon.
Toinen haaste ovat liikenteen päästöt, jotka on määrä puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen sähköistyminen auttaisi päästöihin, mutta kääntöpuolena valtion tulot laskisivat: yli puolet liikenteen tuloista saadaan polttoaineverosta ja polttoaineen arvonlisäverosta.
Tehtävää siis riittää, vaikka Liikenneverkkoyhtiöstä ei tällä kertaa saatu haluttua ratkaisua.
Moottori seuraa:
- Asiantuntijalausunto osoittaa: tiemaksu sittenkin vero
- 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan
- Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta
- Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät
- Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset
- Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen?
- Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa
- Liiketalous määrää tien käytön hinnan
- Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon
- Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä
- Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi
- Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat?
- Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin