29.10.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Pariisin autonäyttely – Ranska vastaan Kiina hiipuvissa halleissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonäyttelyiden kriisi oli alkanut jo ennen koronapandemiaa, mutta parin vuoden tauko massatapahtumista ja muuttuva viestintäkenttä eivät antaneet Pariisin autonäyttelylle kovinkaan hyviä eväitä. Mondial de l'Automobile eli Pariisin autonäyttely on järjestetty muodossa tai toisessa aina vuodesta 1898 saakka. Tapahtuman järjestäminen on yli 100 vuoden aikana vaihdellut satunnaisesta vuosittaiseen ja 1976 saakka biennaalina. Syksyn messujen suhteen vuorottelu Pariisin ja perinteisesti Frankfurtin, sittemmin Münchenin, välillä on luonut hyvän tasapainon, jossa ranskalaiset ja saksalaiset automerkit pääsevät hyödyntämään kotikenttäetua vuorotellen.Autonäyttelyiden ongelmat olivat nähtävissä jo ennen Covid-pandemiavuosia, jotka veivät loputkin tuulet massatapahtumien purjeista. Pariisin autonäyttely oli tästäkin huolimatta kalpea aavistus vanhasta, eikä sen tilanne lupaa hyvää muidenkaan tapahtumien suhteen.Geneven autonäyttely järjestetään maaliskuisen Sveitsin sijaan syksyisessä Qatarissa järjestäjäorganisaation lähdettyä ilmeisesti helpompien frangien perään. Münchenin autonäyttely järjestettiin hajautettuna liikkuvuustapahtumana ja mikroliikkuvuus oli myös New Yorkin autonäyttelyn kärkenä. Liikkuvuustapahtuman kohtalo odottaa myös Tokion autonäyttelyä ja Detroitin autonäyttely tuntuu hakevan uutta vuodenaikaa edelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljonko näkyvyys maksaaOma osansa autonäyttelyiden alhoa on yksinkertaisesti näkyvyydellä oleva hinta. Messuosastot ovat arvokkaita ja turhamaisille automerkeille erityisesti kotinäyttelyssä halutaan aina jotain uutta ja ällistyttävää. Vaikka kierrätys tuntuu olevan päivän sana messuosastoissa, oli esimerkiksi kustannustietoinen Dacia rakentanut osastolleen kiipeilyseinän ja köysisillan. Peugeot oli puolestaan piilottanut uuden 408:n armillaarin sisälle.Stellantista johtava Carlos Tavares avasi näkemyksiään autonäyttelyistä brittiläiselle Autocarille. Tärkein yksittäinen tekijä autopomon mukaan on se, että autotehtaat joutuvat etsimään säästöjä lukuisista eri paikoista kymmeniä miljardeja maksavan sähköistämisurakan edessä.Samalla Tavares huomauttaa, että pienemmät, paikoin jopa minimalistiset messuosastot ovat nykypäivää. Lisäksi messuille halutaan lähteä vain, jos on jotain kerrottavaa ja se voidaan tehdä tarpeeksi edullisesti saavutettuun näkyvyyteen suhteutettuna. Tavares epäilee, että tilanne ei ehkä pysy tällaisena ikuisesti, mutta uskoo kustannustietoisuuden olevan normi lähivuosina.Oma lukunsa muodostuu sosiaalisesta mediasta. Mahtavia tavoittavuuslukuja voidaan saavuttaa melko edullisestikin erilaisilla omilla tempauksilla uusien mallien tai koko brändin suhteen sekä lyöttäytymällä yhteen erilaisten somevaikuttajien kanssa. Nähtäväksi jää, pysyykö kaikki tavoittavuus tasa-arvoisena samalla viivalla, vai mitataanko jossain vaiheessa esiintymisten muuntumista tehdyiksi kaupoiksi.No oliko siellä Pariisissa ketään?Olihan siellä. Ranskalaisista automerkeistä kotiotteluun saapui Renault (Austral sekä nelosen ja vitosen konseptit) yhdessä konsernikumppaneidensa Dacian ja Alpinen kanssa sekä jättimäisen rönsyilevän Stellantiksen Peugeotin ja Jeepin uutuudet sekä DS Automobilesin kasvopestyt mallit.Toinen merkittävä joukko olivat tietyt kiinalaismerkit. Pohjoismaisittain tutut Maxus, NIO ja Aiways eivät näyttäytyneet Pariisissa, mutta Wey, Ora ja BYD olivat paikalla ranskalaismerkkeihin rinnastettavalla tavalla. Kaikkien esiintymiseen kuului maininta konkreettisista myyntisuunnitelmista ja hyvistä Euro NCAP -tuloksista. Kiinalaismerkit ovat myös tuomassa markkinoille useampia automalleja, kuten Ora Next Cat ja BYD:n mallistovyörytys vihjaavat. Kahteen näyttelyhalliin jakautunut Ranskan ja Kiinan kaksinkamppailu ei jäänyt huomiotta Carlos Tavaresiltakaan.Pienemmällä itsevarmuudella esiintyivät kiinalainen Seres ja vietnamilainen VinFast. Ranskalaiset vetystartupit Hopium ja NamX puolestaan olivat paikalla isosti, sillä uusien ja tyhjästä ponnistavien automerkkien ei kannata lähteä kansainväliseen autonäyttelyyn arasti tuulikaappiin norkoilemaan. Mercedes oli paikalla jonkinlaisella ulkoilmassa olevalla salaosastolla ja siellä esiteltiin ennakkotapahtumassa paljastettua EQE SUV -sähkökatumaasturia.Yhdessä päivässä kahlatut messu-uutuudet muistuttivat ajasta, jolloin kaksikin päivää autonäyttelyssä vaati uutuuksien priorisointia ja ryhmätyötä.Mutta eniten autotoimittajan sydän särkyi siitä, että Citroën ei ollut Pariisin autonäyttelyssä. Siis Citroën, jonka nimi koristi Eiffel-tornia lähes vuosikymmenen. Sama Citroën, jonka tehdasalue Pariisin keskustassa muutettiin André Citroënia kunnioittavaksi puistoksi. Tästä ei ehkä ole enää paluuta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoista 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta