29.10.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Pariisin autonäyttely – Ranska vastaan Kiina hiipuvissa halleissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonäyttelyiden kriisi oli alkanut jo ennen koronapandemiaa, mutta parin vuoden tauko massatapahtumista ja muuttuva viestintäkenttä eivät antaneet Pariisin autonäyttelylle kovinkaan hyviä eväitä. Mondial de l'Automobile eli Pariisin autonäyttely on järjestetty muodossa tai toisessa aina vuodesta 1898 saakka. Tapahtuman järjestäminen on yli 100 vuoden aikana vaihdellut satunnaisesta vuosittaiseen ja 1976 saakka biennaalina. Syksyn messujen suhteen vuorottelu Pariisin ja perinteisesti Frankfurtin, sittemmin Münchenin, välillä on luonut hyvän tasapainon, jossa ranskalaiset ja saksalaiset automerkit pääsevät hyödyntämään kotikenttäetua vuorotellen. Autonäyttelyiden ongelmat olivat nähtävissä jo ennen Covid-pandemiavuosia, jotka veivät loputkin tuulet massatapahtumien purjeista. Pariisin autonäyttely oli tästäkin huolimatta kalpea aavistus vanhasta, eikä sen tilanne lupaa hyvää muidenkaan tapahtumien suhteen. Geneven autonäyttely järjestetään maaliskuisen Sveitsin sijaan syksyisessä Qatarissa järjestäjäorganisaation lähdettyä ilmeisesti helpompien frangien perään. Münchenin autonäyttely järjestettiin hajautettuna liikkuvuustapahtumana ja mikroliikkuvuus oli myös New Yorkin autonäyttelyn kärkenä. Liikkuvuustapahtuman kohtalo odottaa myös Tokion autonäyttelyä ja Detroitin autonäyttely tuntuu hakevan uutta vuodenaikaa edelleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljonko näkyvyys maksaa Oma osansa autonäyttelyiden alhoa on yksinkertaisesti näkyvyydellä oleva hinta. Messuosastot ovat arvokkaita ja turhamaisille automerkeille erityisesti kotinäyttelyssä halutaan aina jotain uutta ja ällistyttävää. Vaikka kierrätys tuntuu olevan päivän sana messuosastoissa, oli esimerkiksi kustannustietoinen Dacia rakentanut osastolleen kiipeilyseinän ja köysisillan. Peugeot oli puolestaan piilottanut uuden 408:n armillaarin sisälle. Stellantista johtava Carlos Tavares avasi näkemyksiään autonäyttelyistä brittiläiselle Autocarille. Tärkein yksittäinen tekijä autopomon mukaan on se, että autotehtaat joutuvat etsimään säästöjä lukuisista eri paikoista kymmeniä miljardeja maksavan sähköistämisurakan edessä. Samalla Tavares huomauttaa, että pienemmät, paikoin jopa minimalistiset messuosastot ovat nykypäivää. Lisäksi messuille halutaan lähteä vain, jos on jotain kerrottavaa ja se voidaan tehdä tarpeeksi edullisesti saavutettuun näkyvyyteen suhteutettuna. Tavares epäilee, että tilanne ei ehkä pysy tällaisena ikuisesti, mutta uskoo kustannustietoisuuden olevan normi lähivuosina. Oma lukunsa muodostuu sosiaalisesta mediasta. Mahtavia tavoittavuuslukuja voidaan saavuttaa melko edullisestikin erilaisilla omilla tempauksilla uusien mallien tai koko brändin suhteen sekä lyöttäytymällä yhteen erilaisten somevaikuttajien kanssa. Nähtäväksi jää, pysyykö kaikki tavoittavuus tasa-arvoisena samalla viivalla, vai mitataanko jossain vaiheessa esiintymisten muuntumista tehdyiksi kaupoiksi. No oliko siellä Pariisissa ketään? Olihan siellä. Ranskalaisista automerkeistä kotiotteluun saapui Renault (Austral sekä nelosen ja vitosen konseptit) yhdessä konsernikumppaneidensa Dacian ja Alpinen kanssa sekä jättimäisen rönsyilevän Stellantiksen Peugeotin ja Jeepin uutuudet sekä DS Automobilesin kasvopestyt mallit. Toinen merkittävä joukko olivat tietyt kiinalaismerkit. Pohjoismaisittain tutut Maxus, NIO ja Aiways eivät näyttäytyneet Pariisissa, mutta Wey, Ora ja BYD olivat paikalla ranskalaismerkkeihin rinnastettavalla tavalla. Kaikkien esiintymiseen kuului maininta konkreettisista myyntisuunnitelmista ja hyvistä Euro NCAP -tuloksista. Kiinalaismerkit ovat myös tuomassa markkinoille useampia automalleja, kuten Ora Next Cat ja BYD:n mallistovyörytys vihjaavat. Kahteen näyttelyhalliin jakautunut Ranskan ja Kiinan kaksinkamppailu ei jäänyt huomiotta Carlos Tavaresiltakaan. Pienemmällä itsevarmuudella esiintyivät kiinalainen Seres ja vietnamilainen VinFast. Ranskalaiset vetystartupit Hopium ja NamX puolestaan olivat paikalla isosti, sillä uusien ja tyhjästä ponnistavien automerkkien ei kannata lähteä kansainväliseen autonäyttelyyn arasti tuulikaappiin norkoilemaan. Mercedes oli paikalla jonkinlaisella ulkoilmassa olevalla salaosastolla ja siellä esiteltiin ennakkotapahtumassa paljastettua EQE SUV -sähkökatumaasturia. Yhdessä päivässä kahlatut messu-uutuudet muistuttivat ajasta, jolloin kaksikin päivää autonäyttelyssä vaati uutuuksien priorisointia ja ryhmätyötä. Mutta eniten autotoimittajan sydän särkyi siitä, että Citroën ei ollut Pariisin autonäyttelyssä. Siis Citroën, jonka nimi koristi Eiffel-tornia lähes vuosikymmenen. Sama Citroën, jonka tehdasalue Pariisin keskustassa muutettiin André Citroënia kunnioittavaksi puistoksi. Tästä ei ehkä ole enää paluuta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe