29.10.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Pariisin autonäyttely – Ranska vastaan Kiina hiipuvissa halleissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonäyttelyiden kriisi oli alkanut jo ennen koronapandemiaa, mutta parin vuoden tauko massatapahtumista ja muuttuva viestintäkenttä eivät antaneet Pariisin autonäyttelylle kovinkaan hyviä eväitä. Mondial de l'Automobile eli Pariisin autonäyttely on järjestetty muodossa tai toisessa aina vuodesta 1898 saakka. Tapahtuman järjestäminen on yli 100 vuoden aikana vaihdellut satunnaisesta vuosittaiseen ja 1976 saakka biennaalina. Syksyn messujen suhteen vuorottelu Pariisin ja perinteisesti Frankfurtin, sittemmin Münchenin, välillä on luonut hyvän tasapainon, jossa ranskalaiset ja saksalaiset automerkit pääsevät hyödyntämään kotikenttäetua vuorotellen.Autonäyttelyiden ongelmat olivat nähtävissä jo ennen Covid-pandemiavuosia, jotka veivät loputkin tuulet massatapahtumien purjeista. Pariisin autonäyttely oli tästäkin huolimatta kalpea aavistus vanhasta, eikä sen tilanne lupaa hyvää muidenkaan tapahtumien suhteen.Geneven autonäyttely järjestetään maaliskuisen Sveitsin sijaan syksyisessä Qatarissa järjestäjäorganisaation lähdettyä ilmeisesti helpompien frangien perään. Münchenin autonäyttely järjestettiin hajautettuna liikkuvuustapahtumana ja mikroliikkuvuus oli myös New Yorkin autonäyttelyn kärkenä. Liikkuvuustapahtuman kohtalo odottaa myös Tokion autonäyttelyä ja Detroitin autonäyttely tuntuu hakevan uutta vuodenaikaa edelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljonko näkyvyys maksaaOma osansa autonäyttelyiden alhoa on yksinkertaisesti näkyvyydellä oleva hinta. Messuosastot ovat arvokkaita ja turhamaisille automerkeille erityisesti kotinäyttelyssä halutaan aina jotain uutta ja ällistyttävää. Vaikka kierrätys tuntuu olevan päivän sana messuosastoissa, oli esimerkiksi kustannustietoinen Dacia rakentanut osastolleen kiipeilyseinän ja köysisillan. Peugeot oli puolestaan piilottanut uuden 408:n armillaarin sisälle.Stellantista johtava Carlos Tavares avasi näkemyksiään autonäyttelyistä brittiläiselle Autocarille. Tärkein yksittäinen tekijä autopomon mukaan on se, että autotehtaat joutuvat etsimään säästöjä lukuisista eri paikoista kymmeniä miljardeja maksavan sähköistämisurakan edessä.Samalla Tavares huomauttaa, että pienemmät, paikoin jopa minimalistiset messuosastot ovat nykypäivää. Lisäksi messuille halutaan lähteä vain, jos on jotain kerrottavaa ja se voidaan tehdä tarpeeksi edullisesti saavutettuun näkyvyyteen suhteutettuna. Tavares epäilee, että tilanne ei ehkä pysy tällaisena ikuisesti, mutta uskoo kustannustietoisuuden olevan normi lähivuosina.Oma lukunsa muodostuu sosiaalisesta mediasta. Mahtavia tavoittavuuslukuja voidaan saavuttaa melko edullisestikin erilaisilla omilla tempauksilla uusien mallien tai koko brändin suhteen sekä lyöttäytymällä yhteen erilaisten somevaikuttajien kanssa. Nähtäväksi jää, pysyykö kaikki tavoittavuus tasa-arvoisena samalla viivalla, vai mitataanko jossain vaiheessa esiintymisten muuntumista tehdyiksi kaupoiksi.No oliko siellä Pariisissa ketään?Olihan siellä. Ranskalaisista automerkeistä kotiotteluun saapui Renault (Austral sekä nelosen ja vitosen konseptit) yhdessä konsernikumppaneidensa Dacian ja Alpinen kanssa sekä jättimäisen rönsyilevän Stellantiksen Peugeotin ja Jeepin uutuudet sekä DS Automobilesin kasvopestyt mallit.Toinen merkittävä joukko olivat tietyt kiinalaismerkit. Pohjoismaisittain tutut Maxus, NIO ja Aiways eivät näyttäytyneet Pariisissa, mutta Wey, Ora ja BYD olivat paikalla ranskalaismerkkeihin rinnastettavalla tavalla. Kaikkien esiintymiseen kuului maininta konkreettisista myyntisuunnitelmista ja hyvistä Euro NCAP -tuloksista. Kiinalaismerkit ovat myös tuomassa markkinoille useampia automalleja, kuten Ora Next Cat ja BYD:n mallistovyörytys vihjaavat. Kahteen näyttelyhalliin jakautunut Ranskan ja Kiinan kaksinkamppailu ei jäänyt huomiotta Carlos Tavaresiltakaan.Pienemmällä itsevarmuudella esiintyivät kiinalainen Seres ja vietnamilainen VinFast. Ranskalaiset vetystartupit Hopium ja NamX puolestaan olivat paikalla isosti, sillä uusien ja tyhjästä ponnistavien automerkkien ei kannata lähteä kansainväliseen autonäyttelyyn arasti tuulikaappiin norkoilemaan. Mercedes oli paikalla jonkinlaisella ulkoilmassa olevalla salaosastolla ja siellä esiteltiin ennakkotapahtumassa paljastettua EQE SUV -sähkökatumaasturia.Yhdessä päivässä kahlatut messu-uutuudet muistuttivat ajasta, jolloin kaksikin päivää autonäyttelyssä vaati uutuuksien priorisointia ja ryhmätyötä.Mutta eniten autotoimittajan sydän särkyi siitä, että Citroën ei ollut Pariisin autonäyttelyssä. Siis Citroën, jonka nimi koristi Eiffel-tornia lähes vuosikymmenen. Sama Citroën, jonka tehdasalue Pariisin keskustassa muutettiin André Citroënia kunnioittavaksi puistoksi. Tästä ei ehkä ole enää paluuta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen