18.10.2021

Käytetyt erikoisuudet – Ford Fiesta Rally2

Käytetty erikoisuus – Ford Fiesta Rally2 – Tori Autot

Tahtoisit rallin maailmanmestariksi, mutta vain auto puuttuu. Ford Fiesta Rally2 tarjoaa mahdollisuuden koputella korkeimman sarjatason tallipaikkojen ovia.

Sebit hallitsevat vuodesta toiseen ja Kallekin teki yhden virheen. Kotisohvalta sitä pystyisi helposti hallitsemaan hermonsa ja ajotaidotkin riittäisivät kyllä. Ford Fiesta Rally2 tarjoaa mahdollisuuden osoittaa vauhti korkeimman sarjatason tallipaikan ansaitsemiseksi.

Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa on vieraillut aiemminkin Ford Fiesta -ralliauto. Tuolloin kyseessä oli kuitenkin etuvetoinen Fiesta R2, joka kuuluisi uuden nimipolitiikan mukaan Rally4-luokkaan. Sen hintapyynti oli jutun kirjoitushetkellä alle 40 000 euroa.

Tuo vuosimallin 2015 auto on ehditty sittemmin päivittää useaan otteeseen. Maaliskuussa 2020 uutisoimme Moottorin verkossa, kuinka brittiläinen ralliautonvalmistaja M-Sport esitteli ensimmäisen Rally4-luokituksen mukaisen autonsa. Tapahtuma oli historiallinen, sillä kyseessä oli ensimmäinen Rally4-luokiteltu auto koskaan.

M-Sport Ford Puma Rally1 rally car
Ford Puma Rally1 astuu ensi vuonna lajin kuninkuusluokkaan.

Rallin hierarkia on nimittäin muuttumassa nimikäytäntöjen osalta. WRC-autot ovat ensi kaudella jo historiaa, kun tilalle tulee uusi kuninkuusluokka Rally1. Vuosia Fordin rallitaipaleen keulakuvana toiminut Fiesta joutui tässä rytäkässä valitettavasti väistymään. Ensi kauden katumaasturi Ford Puma Rally1 on jo esitelty antamaan osviittaa siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Käytetyt erikoisuudet -juttusarja palaa siis Ford Fiesta -ralliauton tykö, mutta nyt hypätään toiselle tasolle sekä hintaluokan että suorituskyvyn suhteen. Nelivetoinen rallin toiseksi korkeimmalle sarjatasolle kuuluva Fiesta Rally2 on jo todella raju kilpa-auto. Se haastaa poluilla sellaisia laitteita, kuin Citroën C3 R2 ja Hyundai i20 N Rally2.

Ford Fiesta Rally2 – Tori Autot
Tiettävästi Suomen ainoa tuore Ford Fiesta Rally2 on kaupan Oulun suunnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Ford Fiesta Rally2

Oulun läheisyydessä sijaitseva Kempele tarjoaa ostoilmoitusten sekalaista joukkoa piristävän Ford Fiesta Rally2 -auton. Syyskuussa 2020 käyttöönotettu ralliauto edustaa tuoretta korimallia ja on myynti-ilmoituksen mukaan ainut Suomessa.

Autolla kerrotaan ajetun 1100 erikoiskoekilometriä. Sisäänajo on siis jo suoritettu ja sekä kytkin että jarrut on ehditty uusia.

Ford Fiesta Rally2 – Tori Autot
Nelivetoinen 1,6-litraisella turbomoottorilla varustettu Fiesta on osaavissa käsissä erittäin ripeä ralliauto.

Voimanlähteenä on 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, jonka huipputeho on 290 hevosvoimaa. Huippuväännöksi on kerrottu 475 newtonmetriä. Yksilössä on vaihtoehdoista pidempi vaihteistovälitys korkeampia suoranopeuksia varten.

Alla on soralle sopiva alusta ja sen mukaiset pohjapanssarit ja suojat. Lisäksi ostaja saa kaksi kierrosta sorapyöriä 15-tuumaisilla vanteilla. Sopii suomalaisille sorateille.

Ford Fiesta Rally2 – Tori Autot
Auton varustelu on kattava, kuten kilpailukäyttöä varten on oltava.

Ohjaamosta löytyy Sparco ADV-SCX -istuimet, lämmitettävä tuulilasi, sisälämmitys, Stilo DG-10 -kypäräpuhelinjärjestelmä ja suojapussit kypäriä varten, usb-latauspistokkeet, kartturinvalo sekä LifeRacingin tiedonkeruuohjelmisto. Talvirallitkin ovat selvästi olleet mielessä.

Lisäksi ostaja saa pitää hydraulisen tunkin, pulttipyssyn ja rengas-avaimen varsin ilmiselviä tarkoitusperiä varten. Tankkauspumppu toimitetaan FIA-liittimineen ja auto on ohjelmoitu R5-autoihin tarkoitetulle VP Racing R5.1 -kisabensalle.

Ford Fiesta Rally2 – Tori Autot
Oikeaa kilpailuhistoriaa löytyy jo, mutta lisää kaivataan. Uusi nimi voi löytyä ensi kauden rallikartalle tämän auton ratista.

Kilpailuhistoriaa on takana Juuka-rallin (2020), Arctic rally Finlandin (2021) ja Suomussalmi-rallin (2021) verran. FIA:n kultainen passi tarjoaa mahdollisuuden ajaa vaikkapa MM-rallia. Mahdollisuus on asetettu tarjottimelle, mutta se toki maksaa 169 000 euroa ennen arvonlisäveroa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot, Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat