19.11.2019

Osaatko vaihtaa renkaat itse? Yli kolmannes tekee renkaanvaihdossa saman virheen

renkaanvaihto

Suurimmalla osalla Suomessa lienee jo talvirenkaat alle asennettuina, mutta vielä ei ole välttämättä liian myöhäistä korjata mahdollisesti tapahtunutta vahinkoa. Goodyear kertoo suomalaisten yleisimmistä virheistä renkaiden vaihdon yhteydessä.

Rengasvalmistaja Goodyearin kyselytutkimuksen mukaan 52 prosenttia ajokortin omaavista suomalaisista on joskus vaihtanut autoon renkaat itse. Kuitenkin lähes joka neljäs ei vaihda enää renkaita ollenkaan itse osaamisen puutteen vuoksi. Mikäli osaaminen mietityttää, Autoliiton ohjeista renkaiden vaihtoon voi olla hyötyä.

Renkaissa suomalaiset arvostavat lähes yksimielisesti korkealle renkaiden kunnon ja laadun. Kuitenkin vain 58 prosenttia, eli vain noin kaksi kolmesta, kertoo tarkistavansa renkaiden urasyvyyden aina renkaidenvaihdon yhteydessä. Tärkeimmiksi asioiksi renkaiden ostossa suomalaiset priorisoivat tässä järjestyksessä hinnan, käyttöiän ja rengasmelutason.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sorrutko näihin mokiin itsekin?

Goodyear kertoo kysyneensä lähes 700:lta pohjoismaiselta rengasasiantuntijalta mielipiteitä ja vinkkejä talvirenkaisiin liittyen. Lisäksi asiantuntijat kertoivat autoilijoiden yleisimmistä virheistä renkaiden vaihdossa. Tämän listan kärjessä komeilee renkaiden asentaminen väärille paikoille. Kyseisestä virheestä voi seurata esimerkiksi renkaan pyöriminen väärään pyörimissuuntaan, joka suorastaan tuhoaa renkaan ajo- ja turvallisuusominaisuudet.

Toisena listalla on kiinnitysmuttereiden ja -pulttien riittämätön kiristys. Jokainen ymmärtänee, että löysällä olevat renkaat saattavat aiheuttaa irrotessaan vakaviakin vaaratilanteita. Podiumsijalle listauksessa pääsee myös viivästely, eli liian pitkään renkaan vaihdon kanssa odottaminen.

Huomioi nämä ennen renkaanvaihtoa

  • Urasyvyys. Suomen lainsäädännön mukaan talvirenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 3 millimetriä. Urasyvyys tulee mitata useasta paikasta epätasaisen kulumisen mahdollisuuden vuoksi.
  • Epätasainen kuluminen. Epätasainen kuluminen heikentää renkaan ominaisuuksia. Epätasaista kulumista havaittaessa pyöränkulmien säätö on monesti tarpeellinen. Myös väärä rengaspaine vaikuttaa renkaiden kulumiseen.
  • Nastojen kunto. Ajan saatossa nastat kuluvat ja irtoilevat. Tämän vuoksi nastojen kunto ja määrä tulee tarkistaa. Mikäli nastoja puuttuu useampi, nastat ovat jakautuneet epätasaisesti, tai jos nastat ovat kuluneet sileiksi suositellaan uusien renkaiden vaihtamista.

Renkaanostossa huomioitavaa

Talvirenkaiden valinnassa tulee ottaa huomioon, millaisella alustalla kertyy eniten kilometrejä. Pohjois- ja Etelä-Suomessa olosuhteet – ja näin ollen renkaan vaatimukset voivat vaihdella paljonkin. Olosuhteet vaihtelevat myös maaseutujen ja kaupunkien välillä.

Nastoilla vai ilman. Ajo-olosuhteet määrittävät monesti myös sen, tarvitseeko talvirenkaissa nastoja vai ei. Pohjoismaiden markkinoille suunnatut kitkarenkaat vastaavat monin osin nastarenkaita muualla kuin jäisellä pinnalla. Nastavalintaa suositellaan pohtimaan rengasmyyjän kanssa.

Turvallisuustekijöiden lisäksi mukavuus on monelle tärkeää renkaissakin. Tärkein mukavuusominaisuus renkailla lienee hiljaisuus, kuka nyt renkaiden jyrinästä suuremmin nauttisikaan.

Lähde: Goodyear Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue lisää

Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019

Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019

Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019

Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019

Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019

Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019

Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019

Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019

Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019

Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018

Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018

Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018

Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018

Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018

Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018

Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018

Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018

Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018

Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018

Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018

Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017

Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017

Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017

Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016

Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016

Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015

Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015

Kommentoi artikkelia