19.11.2019 Ajoneuvot Osaatko vaihtaa renkaat itse? Yli kolmannes tekee renkaanvaihdossa saman virheen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurimmalla osalla Suomessa lienee jo talvirenkaat alle asennettuina, mutta vielä ei ole välttämättä liian myöhäistä korjata mahdollisesti tapahtunutta vahinkoa. Goodyear kertoo suomalaisten yleisimmistä virheistä renkaiden vaihdon yhteydessä. Rengasvalmistaja Goodyearin kyselytutkimuksen mukaan 52 prosenttia ajokortin omaavista suomalaisista on joskus vaihtanut autoon renkaat itse. Kuitenkin lähes joka neljäs ei vaihda enää renkaita ollenkaan itse osaamisen puutteen vuoksi. Mikäli osaaminen mietityttää, Autoliiton ohjeista renkaiden vaihtoon voi olla hyötyä.Renkaissa suomalaiset arvostavat lähes yksimielisesti korkealle renkaiden kunnon ja laadun. Kuitenkin vain 58 prosenttia, eli vain noin kaksi kolmesta, kertoo tarkistavansa renkaiden urasyvyyden aina renkaidenvaihdon yhteydessä. Tärkeimmiksi asioiksi renkaiden ostossa suomalaiset priorisoivat tässä järjestyksessä hinnan, käyttöiän ja rengasmelutason.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySorrutko näihin mokiin itsekin?Goodyear kertoo kysyneensä lähes 700:lta pohjoismaiselta rengasasiantuntijalta mielipiteitä ja vinkkejä talvirenkaisiin liittyen. Lisäksi asiantuntijat kertoivat autoilijoiden yleisimmistä virheistä renkaiden vaihdossa. Tämän listan kärjessä komeilee renkaiden asentaminen väärille paikoille. Kyseisestä virheestä voi seurata esimerkiksi renkaan pyöriminen väärään pyörimissuuntaan, joka suorastaan tuhoaa renkaan ajo- ja turvallisuusominaisuudet.Toisena listalla on kiinnitysmuttereiden ja -pulttien riittämätön kiristys. Jokainen ymmärtänee, että löysällä olevat renkaat saattavat aiheuttaa irrotessaan vakaviakin vaaratilanteita. Podiumsijalle listauksessa pääsee myös viivästely, eli liian pitkään renkaan vaihdon kanssa odottaminen. Huomioi nämä ennen renkaanvaihtoa Urasyvyys. Suomen lainsäädännön mukaan talvirenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 3 millimetriä. Urasyvyys tulee mitata useasta paikasta epätasaisen kulumisen mahdollisuuden vuoksi. Epätasainen kuluminen. Epätasainen kuluminen heikentää renkaan ominaisuuksia. Epätasaista kulumista havaittaessa pyöränkulmien säätö on monesti tarpeellinen. Myös väärä rengaspaine vaikuttaa renkaiden kulumiseen. Nastojen kunto. Ajan saatossa nastat kuluvat ja irtoilevat. Tämän vuoksi nastojen kunto ja määrä tulee tarkistaa. Mikäli nastoja puuttuu useampi, nastat ovat jakautuneet epätasaisesti, tai jos nastat ovat kuluneet sileiksi suositellaan uusien renkaiden vaihtamista. Renkaanostossa huomioitavaaTalvirenkaiden valinnassa tulee ottaa huomioon, millaisella alustalla kertyy eniten kilometrejä. Pohjois- ja Etelä-Suomessa olosuhteet – ja näin ollen renkaan vaatimukset voivat vaihdella paljonkin. Olosuhteet vaihtelevat myös maaseutujen ja kaupunkien välillä.Nastoilla vai ilman. Ajo-olosuhteet määrittävät monesti myös sen, tarvitseeko talvirenkaissa nastoja vai ei. Pohjoismaiden markkinoille suunnatut kitkarenkaat vastaavat monin osin nastarenkaita muualla kuin jäisellä pinnalla. Nastavalintaa suositellaan pohtimaan rengasmyyjän kanssa.Turvallisuustekijöiden lisäksi mukavuus on monelle tärkeää renkaissakin. Tärkein mukavuusominaisuus renkailla lienee hiljaisuus, kuka nyt renkaiden jyrinästä suuremmin nauttisikaan.Lähde: Goodyear Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon