27.9.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testimme osoitti, että suomalaisten käyttämät talvirenkaat pitävät sulalla, kylmällä asvaltilla kaikkein huonoiten muihin rengastyyppeihin verrattuna. Juuri nyt on käsillä aika, jolloin kesärengaskausi päättyy, ilmat kylmenevät ja lumen tuloa odotellaan. On aika vaihtaa hyvissä ajoin alle kunnolliset talvirenkaat, joko kitkat tai nastat, ja mieli on huojentunut – nyt on tehty kaikki mahdollinen turvallisen syysautoilun takaamiseksi.Valitettavasti totuus ei renkaiden osalta ole ihan näin yksioikoinen, kuten tuoreimmassa talvirengastestissä totesimme. Jutun voi kokonaisuudessaan lukea joko Moottorin uusimmasta numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähtökohtana uusi tieliikennelakiTestissä vertailimme, miten erityyppiset renkaat pitävät talviolosuhteissa, niin jäällä, lumella kuin märällä ja kuivalla asvaltillakin. Mukaan otimme pohjoismaisten nasta- ja kitkarenkaiden lisäksi keskieurooppalaisen kitkarenkaan, niin kutsutun välikelin renkaan sekä kesärenkaan.Testimme pohjana toimi uusi, ensi kesäkuussa voimaan astuva tieliikennelaki, joka tekee talvirenkaiden käytöstä Suomessa keliperusteista. Aiemmin talvirenkaita on ollut pakko käyttää joulu–helmikuun välisenä aikana, mutta uuden lain mukaan talvirenkaat pitää laittaa alle marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana vain, jos sää tai keli sitä edellyttää.Uusi laki siis siirtää rengasvalinnan entistä selvemmin autoilijan itsensä harkittavaksi, ja merkitsee paitsi talvi-, myös kesärenkaiden käyttömahdollisuutta keskellä talvea – kelin niin salliessa. Puimme asiaa puolitoista vuotta sitten lain valmisteluvaiheessa, ja myös vastikään ilmestyneessä, tuoreimmassa pääkirjoituksessamme.Jää- ja märkäpito vaikea yhdistääSuomen talvi asettaa rengasvalmistajille lukuisia haasteita. Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettujen nasta- ja kitkarenkaiden kehitystyössä korostetaan hyvää jää- ja lumipitoa. Valitettavasti jääpitoa ja alku- sekä lopputalven aikana usein tarvittavaa kunnollista märkäpitoa on vaikea yhdistää samaan renkaaseen.Tämän havaitsimme kouriintuntuvasti testissä: pohjoismaiset talvirenkaat jäivät märällä kelillä peränpitäjiksi. Nastarengas tarvitsi +3 asteen lämpötilassa suoritetussa jarrutuskokeessa nopeusvälillä 80–5 km/h 11 metriä ja kitkarengas 12,1 metriä enemmän tilaa kuin testin paras eli välikelin rengas. Ero on häkellyttävän suuri, ja kannattaa pitää mielessä sadekelillä ajettaessa.Pohjoismaisten talvirenkaiden jarrutusmatkat venyvät myös kuivalla asvaltilla tehdyssä kokeessa vaarallisen pitkiksi. Ajettavuuskin on kauttaaltaan selvästi veltompaa kuin muilla rengastyypeillä – joskin loogista. Sivuttaispidon huonoudesta kielivät selvästi muita renkaita heikommat kierrosajat ajokäsittelyradalla.Eli vaikka talvirenkaiden käyttöaika periaatteessa kasvaa uuden lain myötä kahdella kuukaudella, ehdoin tahdoin ei pohjoismaisilla talvirenkailla kannata sulalla kelillä ajella. Vaikka pito jäällä ja lumella onkin parasta mahdollista tasoa, märällä ja kuivalla asvaltilla ajonopeus pitää laskea alle asennettujen kumien suorituskykyä vastaavalle tasolle. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+ Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9 Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7 Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9 Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä