25.10.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seuraava rengastestimme vertailee Suomen suosituimpia talvirenkaita eli nastoitettuja kumeja. Autoilijan on kuitenkin hyvä muistaa, ettei nastarenkaan pito ole kaikkialla erinomainen. Nastarengas on yhä suomalaisten perustalvirengas, sillä neljä viidestä autosta puskee talven läpi nastoitetut renkaat allaan. Tuorein talvirengastestimme, joka julkaistaan 30.10. ilmestyvässä Moottorin numerossa 11/2019, kokoaa yhteen alan mielenkiintoisimmat tuotteet.Tuota testiä odotellessa on hyvä palata edellisen numeromme testiin ja tarkastella, mitkä ovat nastarenkaan parhaat puolet – ja toisaalta akilleenkantapäät, kun puhutaan nimenomaan vaihtelevista suomalaisista talvikeleistä.Moottorin numerossa 10/2019 julkaistu testi, jossa vertailimme viittä erityyppistä rengasta talviolosuhteissa, antaa tähän oivat lähtökohdat. Olihan testissä mukana kesärenkaan, Keski-Euroopan kitkarenkaan, välikelin renkaan sekä pohjoismaisen kitkarenkaan lisäksi myös Nokian Hakkapeliitta 9 eli sama rengas, joka osallistuu myös seuraavan numeromme nastarengastestiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäällä paras ja kaikessa yllätyksetönKenellekään ei varmasti tule yllätyksenä se, että jäisellä tiellä nastarengas voittaa muut, edellä mainitut rengastyypit. Ajokokeissa nastarengas osoittautui porukan ykköseksi niin ajokäytöksen kuin kierrosajankin perusteella. Myös pitkittäispitokokeissa nastarengas oli ylivoimainen, mitattiin sitten kiihtyvyyttä tai jarrutusmatkaa jäällä.Sen sijaan lumipinnalla nastarengas ei hyödy nastoistaan yhtä selvästi, vaan tärkeimmäksi seikaksi nousee renkaan pintakuvio lamelleineen. Niinpä pohjoismainen nastaton rengas nousikin kärkeen sekä kierrosajan että käsiteltävyyden osalta.Lumella tehdyissä kiihdytyskokeissa neljän parhaan renkaan väliset erot olivat selvästi pienemmät kuin jäällä, ja pohjoismainen kitka nappasi jälleen ykköstilan ennen nastarengasta. Lumijarrutuksessa nastarengas oli kuitenkin jälleen kärkisijalla.Kaiken kaikkiaan jää- ja lumikokeissa tuli esiin vanha totuus: vaikka nastarengas ei ole kaikessa absoluuttisesti paras, se kykenee tasaamaan muuttuvia keliolosuhteita kitkarengasta paremmin. Pitkien etäisyyksien maassa tämä on ensisijaisen tärkeä ominaisuus.Sulalla kelillä pito selvästi heikompiOlosuhde, missä nastarenkaalla ajavan on syytä entistäkin suurempaan varovaisuuteen, on sula keli – siis märkä tai kuiva asvaltti. Ja juuri sitähän se talviajo hyvin monesti sisältää.Testimme märän kelin käsittely- sekä jarrutuskokeissa nastarengas jäi yhdessä pohjoismaisen kitkarenkaan kanssa selvästi testin kolmesta muusta rengastyypistä. Kuivalla kelillä tehdyissä jarrutuksissa tilanne oli vielä huonompi, sillä nastarengas jätettiin selväksi jumboksi.Mutta vaikka jarrutusmatkat venyvät vaarallisen pitkiksi ja ajettavuus on selvästi veltompaa kuin muilla rengastyypeillä, positiivisena seikkana pohjoismaisilla talvirenkailla on ajokäytöksen loogisuus: epämukavia yllätyksiä kuten äkillisiä peräluistoja ei esiinny, vaan auto lähtee pidon rajan ylittyessä rauhallisesti puskemaan.Oma lukunsa nastarenkaassa on muita rengastyyppejä kovempi melutaso. Vaikka kehitystä tälläkin saralla on vuosien saatossa tapahtunut, melumittauksemme osoittivat, että kaikki muut neljä rengastyyppiä ovat yhä edelleen selvästi nastarenkaita hiljaisempia.Tällä pohjustuksella tie on lanattu seuraavan numeromme testiin. Se paljastaa, miten Nokian Hakkapeliitta 9 pitää seitsemää muuta nastarengasta vastaan – tästä lisää juttusarjamme seuraavissa osissa.Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous