1.1.2020 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Saab, Hiace ja Tesla olivat vasta alkua, päättynyt vuosikymmen oli automaailmassa rikas ja myrskyisä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päättynyt vuosikymmen oli automaailmassa harvinaisen vivahteikas, kenties käänteentekeväkin. Mitä 2010-luvulla sitten tapahtuikaan? Vuosikymmenen päättymisestä on kulunut aivan liian vähän aikaa, jotta sen vaikutuksia voisi arvioida. Sen verran tapahtumarikas vuosituhannen toinen vuosikymmen kuitenkin oli, että se ansaitsee lyhyen kertauksen jo nyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköistymisen sesonki Jos 2010-luvusta pitäisi poimia yksi ilmiö, se olisi epäilemättä sähköistyminen. Kevythybridien, hybridien, ladattavien hybridien ja sähköautojen uutuustulvan keskellä vuosikymmenen alun panikointi etanolipitoisemman 95E10-polttoaineen kanssa tuntuu jo huvittavalta. Alkuperäinen Tesla Roadster perustui muokattuun Lotus Elisen perusrakenteeseen. Auto oli tuotannossa 2008–2012. Kymmenen vuotta sitten hybridejä oli jo, mutta ensimmäiset ladattavat hybridit, kuten Opel Ampera, olivat vielä kehitysosastojen salaisuuksia. Teslankin ainoa tuote oli Lotus-pohjainen Roadster-urheiluauto. Vuonna 2012 saapui Tesla Model S. Uuden amerikkalaismerkin täyssähköautoa voi pitää vahvana kandidaattina vuosikymmenen autoksi – Tesla ei ollut lajinsa ensimmäinen, mutta se todisti sähköauton voivan olla erittäin haluttava. Auto herätti heti vahvaa keskustelua, mutta eurooppalaisia kilpailijoita saatiin odottaa lähes koko vuosikymmenen loppuun asti. Autosta tuli paha Sähköistyminen on vain yksi tapa, jolla autoteollisuus reagoi ympäristötietoisuuteen – autosta kun on tullut yksi ilmastonmuutoksen symboleista. Hiilidioksidipäästöistä puhutaan jatkuvasti ja hengitysilman laatukin on esillä. Keskustelu olisi todennäköisesti käyty ilman Volkswagen-konsernin syyskuussa 2015 alkanutta dieselskandaaliakin, mutta epäilemättä saksalaisvalmistajan suora valehtelu viranomaisten päästömittauksissa ansaitsee erikoismaininnan vuosikymmenen ilmiöt -listan kärjessä. Dieselhuijaus epäilemättä tehosti ilmanlaatukeskustelua ja nopeutti Keski-Euroopan suurkaupunkeja ottamaan käyttöön kieltoja vanhemmille dieselautoille. Sittemmin epäselvyyksiä on löytynyt muidenkin valmistajien päästöissä, joten Volkswagen todennäköisesti onnistui lopulta nopeuttamaan dieseleiden pakokaasujen puhdistumista merkittävästi. Siinä onnistuttiinkin, tuoreimmat dieselit ovat mittausten mukaan huippupuhtaita. Volkswagenin dieselhuijauksella oli silti ikävä sivuvaikutus ilmastonmuutoksen ehkäisyyn: dieselin laskeva suosio ja läpi vuosikymmenen jatkunut katumaasturitrendi käänsivät uusien autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästön nousuun vuodesta 2017 eteenpäin. Bensiinimoottorien ja korkeampien katumaasturien tai crossoverien suosio on ristiriidassa hiilidioksidipäästöjen leikkauspaineiden kanssa. Toisaalta mittaus on tehty läpi vuosikymmenen vanhentuneeksi tiedetyllä NEDC-kulutusmittaussyklillä, jonka tiedettiin poikkeavan pahimmillaan yli 30 prosentilla todellisesta syklistä. Virhe korjattiin viime vuosina vaiheittain Euroopassa käyttöön otetulla WLTP-kulutusmittaussyklillä, mutta läpi vuosikymmenen kiristyneet päästötavoitteet yhdessä NEDC:n kanssa aiheuttivat ikävän markkinahäiriön, joka vaikutti jopa haitallisesti uusien autojen suunnitteluun – autot täytyi optimoida mittauksiin, ei tosielämään. General Motorsin seikkailut Päättynyt vuosikymmen koitui Saabin kohtaloksi. Käytännössä kohtalo sinetöitiin General Motorsin vuoden 2009 konkurssissa, vaikka ruotsalaisvalmistaja sinnittelikin muutaman omistajanvaihdoksen myötä vielä muutaman vuoden pystyssä. Toisen sukupolven Saab 9-5 jäi tarinan päätepisteeksi. Vuosien 2013–2015 aikana Euroopasta poistui myös General Motorsin Chevrolet, jonka tuotteet vanhalla mantereella olivat logovaihdoin kokeneita Daewoo-malleja. General Motors päätti keskittyä Euroopassa Opeliin. Tämä seikkailu sai sentään ainakin toistaiseksi onnellisen lopun, kun ranskalainen PSA-konserni osti saksalaisvalmistajan pois GM:ltä vuonna 2017. PSA pääsi mukaan myös vuosikymmenen päättäneeseen mullistukseen, jossa ranskalaiskonserni yhdistyy amerikkalais-italialaisen Fiat Chrysler Automobilesin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Synkkä loppuvuosikymmen Ferdinand Piëch: Ferdinand Porschen tyttärenpoika kasvatti Volkswagen Groupin imperiumiksi. Uuden ranskalais-italialais-amerikkalisen jättivalmistajan taustalla on osittain FCA:n pääjohtajan Sergio Marchionnen ennenaikainen kuolema vuonna 2018. Valitettavasti tästä alkoi varsinainen autoalan mahtimiesten poismeno: Ford Mustangin ja Chryslerin tila-autojenkin takana ollut Lee Iacocca menehtyi kesällä 2019. Vielä suurempi shokki oli Volkswagenista imperiumin rakentaneen Ferdinand Piëchin poismeno elokuun lopussa. Aivan oma tarinansa on Nissanin menestystarinasta vastanneen Carlos Ghosnin pidätys, joka tapahtui Tokion lentokentällä vuonna 2018. Rahankäyttö- ja verovilppiepäilyjen seurauksena entinen automaailman tähti on viettänyt päivänsä sen jälkeen lähinnä japanilaistelkien takana – kunnes uudenvuodenaattona Ghosn karkasi japanilaisviranomaisilta salaa Libanoniin, joka on yksi hänen kotimaistaan. Farmarista Crossoveriin Ghosnin johtaman Nissanin Qashqaista tuli Suomessa yksi vuosikymmenen suosituimmista autoista. Yhdistelmä henkilöauton maastokykyä ja katumaasturimaista olemusta, crossover, nouseekin kenties aikakauden merkittävimmäksi autoluokaksi. Katumaasturien suosion luultiin jo loppuvan vuoden 2009 lamaan, vaan toisin kävi: Qashqain ja vieläkin pienemmän Renault Capturin kaltaiset mallit valtasivat markkinoita, ja lopulta häviäjiksi jäivät perinteiset sedanit, tila-autot ja pienemmässä määrin urheiluautot. Vuosikymmenen ristiriitaisin teema olikin epäilemättä korkeiden katumaasturien menestys ilmastokeskustelun keskellä. Maasturi-Mustang ja Suomi-Toyota Ford Mustang Mach-E Pienempiä auto-outouksia riittää senkin edestä: kukapa olisi arvannut Toyota Supran palaavan BMW-pohjaisena, Ford Mustangin loikkaavan sähköiseksi katumaasturiksi, Porschen esittelevän täyssähköauton, Alpine-urheiluautomerkin palaavan tai Toyotan WRC-rallitiimin siirtyvän suomalaisjohtoon? Toyota Gazoo Racingin Yaris WRC Jyväskylässä vuonna 2017. Rallitallin tulo Suomeen oli toki Toyotalta pienin mahdollinen korvaus siitä surusta, minkä Hiace-pakettiauton poistuminen Euroopan ja Suomen markkinoilta vuonna 2012 aiheutti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seat Cupra, Cupra Ateca, mutta Seat vai Cupra? Vuosikymmenen jälkipuoliskolla nähtiin myös erikoinen trendi tehdä alabrändeistä aivan omia automerkkejä. Citroën DS -mallit siirrettiin oman DS-valmistajan alle, ja pian sama kopiointiin Espanjassa tekemällä Seatin Cuprasta oma ylellistä suorituskykyä kauppaava trendibrändi. Ruotsissa samaa toteutetaan Polestarilla: Volvo pyöräytti entisen moottoriurheilubrändin kätevästi sähköautomerkikseen. Volvon vauhti Jos Saabin kävi kalpaten, on Volvon tarina osoittautunut lähes vastakohdaksi: kiinalaisen Geelyn huomassa vuodesta 2010 asti ollut ruotsalaismerkki on modernisoitunut ja muuttunut kenties entistäkin skandinaavisemmaksi. Volvon osaamisen kärkeä edustaa huipputyylikäs Polestar 1 -coupé. Volvo toiminee esimerkkinä, ja tulevaisuudessa kiinalaisvaikutus Euroopankin automarkkinoilla tulee vain voimistumaan – kysymys kuuluukin, tapahtuuko se näkyvästi vai kulisseissa? Siitä hyvän esimerkin tarjoavat korealaiset merkit: vielä vuosikymmenen vaihteessa Kialle ja Hyundaille naureskeltiin, kun loppupuolella etsittiin ylisanoja Stingerille ja i30 N:lle. Turvallisuuskäsitys muuttuu Ajoavustimet rajoittuivat vuosikymmenen alkaessa lähinnä ajonvakautusjärjestelmään, lukkiutumattomiin jarruihin ja aktiiviseen vakionopeudensäätimeen. Vuosikymmenen edetessä keskusteluun tuli nopeasti täysautonomia, joka välillä vaikutti saapuvan viimeistään ylihuomenna. Sittemmin mainospuheissa on laitettu jäitä hattuun, ja keskustelu on palannut entistä parempien kaista-avustimien ja pyöräilijätkin huomioivan hätäjarrutusjärjestelmän tasolle. Tältä näytti nollan tähden törmäystestitulos vuonna 2017: kaukana takavuosien surmanloukusta. Aktiivisesta turvavarustelusta tuli vuosikymmenen myötä myös liikenneturvallisuuden perusta, ainakin Euro NCAP -törmäystestiohjelman mukaan. Esimerkkinä tästä käynee Fiat Punto, joka vuoden 2005 testissä pärjäsi varsin hyvin Grande Punto -nimellä (silloisella arviointijärjestelmällä aikuiset 5, lapset 3 ja jalankulkijat 3 tähteä). Ilmeisesti Fiatilla unohtui tehdas käyntiin, sillä vain pieniä muutoksia kokenut malli testattiin uudelleen heti perään vuonna 2017. Täydellinen aktiivisen turvavarustelun puuttuminen toi tulokseksi pyöreän nollan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimaisia Mersuja ja kuopattu liikenneverkkoyhtiö Kukapa olisi kymmenisen vuotta sitten uskonut, että Suomessa kasataan Mercedes-Benzejä? Entäpä vuosikymmen Suomessa? Ehti täälläkin tapahtua: kuka olisi kymmenen vuotta sitten uskonut, että Mercedes-Benziä voi sanoa kotimaiseksi? Uskomaton oli myös vuoden 2017 Liikenneverkkoyhtiö, silloisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin idea mullistaa autoverotus ja tiestön rahoitus. Historiallinen muutos oli myös Liikkuvan poliisin lakkauttaminen vuonna 2014. Toinen liikennevalvontaan liittyvä ilmiö oli nopeuskameroiden määrän runsas kasvattaminen vuosikymmenen loppua kohden. Autoilun kannalta päättynyt vuosikymmen oli erittäin tapahtumarikas. Silti se voi olla vasta alkusoittoa tulevalle: alkanut vuosi toi autotehtaille erittäin tiukat päästörajat, joiden ylityksestä uhkaa miljardien sakkomaksut. Vastaavanlaiset markkinaohjaukset todennäköisesti vain voimistuvat, eikä se voi olla näkymättä seuraavien vuosikymmenten autoilussa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku