2.11.2019 Liikenne Älä tunaroi renkaita vaihtaessa – Autoliiton vinkeillä vältyt harmeilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahinkoja sattuu jokaiselle, myös renkaanvaihdossa. Voit kuitenkin välttää auto- ja henkilövahingot helposti näillä Autoliiton ohjeilla. Talvirenkaiden vaihtaminen alkaa olla viimeistään nyt ajankohtaista. Renkaiden vaihtamisen taitanee – tai ainakin luulee taitavansa – suurin osa autoilijoista. Yksinkertaisen oloisessa hommassa on kuitenkin yllättävän monta muuttujaa.Mikäli aiot vaihtaa renkaat ammattilaisen tarjoamien palveluiden sijaan itse, kannattaa lukea Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen ohjeet yleisimpien mokien välttämiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeisontajarru, vaihde ja kiilatAutoa tulee nostaa vain tasaisella ja tukevalla alustalla, sillä epätasaisella tai pehmeällä alustalla tunkki saattaa painua maahan tai kaatua ja auto vaurioitua. Pahimmassa tapauksessa renkaan vaihtajakin saattaa loukkaantua.Ennen auton nostamista sen paikallaan pysyminen on varmistettava seisontajarrulla ja vaihteella. Myös pyöräkiiloja tulee käyttää. Eturengasta vaihdettaessa on kiilat laitettava vastakkaisen puolen takapyörän ympärille. Jos auto pääsee liikkumaan, putoaa se tunkin päältä. Tällöin autoon tulee vaurioita ja myös renkaanvaihtaja saattaa loukkaantua.Käytä aina kausirenkaanvaihdossa asianmukaisen järeää tunkkia.Tunkin on hyvä olla asianmukaisen järeä ja ehjä. Autojen omat tunkit ovat usein heppoisia ja ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tien päällä. Toistuvassa kausivaihdossa tunkki joutuu ajan myötä liian koville.Älä anna tunkin kaatuaTunkkaaminen tulee tehdä vain autovalmistajan sallimasta nostokohdasta, sillä väärä nostokohta saattaa aiheuttaa vaurioita autoon ja tehdä nostosta vaarallista. Lisäksi auton ja tunkin välissä on käytettävä asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä, sillä ilman pehmikettä auton maalipinta voi kärsiä.Ennen nostamista pyöränpultteja tai -muttereita tulee löysätä hieman, ettei tunkki joudu liian kovalle rasitukselle ja kaatumisvaara kasva ylös nostetusta autosta pultteja tai muttereita auki rytkytettäessä.Löysää renkaan pultit tai -mutterit ennen tunkkaamista.Vaikka momenttiavainta suositellaan pyöränpulttien ja -muttereiden kiristämisessä oikean tiukkuuden saamiseksi, sitä ei saa käyttää löysäämiseen. Mikäli momenttiavainta käytetään muuhun kuin käyttötarkoitukseensa, se saattaa vaurioitua.Puhdista navat varmistuaksesi renkaan kiristymisestäPyörän navoista tulee tarkistaa, ettei niihin jää pois otettavien vanteiden mahdolliset soviterenkaat. Mikäli jäävät, tulee ne irrottaa ennen uuden vanteen asentamista. Napaan unohtunut vääränlainen soviterengas aiheuttaa sen, ettei uusi pyörä kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri.Samassa yhteydessä pitää puhdistaa epäpuhtaudet pyörännavasta, sillä myös vanteen ja pyörännavan väliin jääneet hiekanmurut saattavat aiheuttaa pyörän löystymisen ja irtoamisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikea pyörimissuunta takaa halutut ominaisuudet ja lisää renkaan käyttöikääUusia renkaita asennettaessa tulee tarkastaa niiden pyörimissuunta. Pyörimissuuntaa ei tulisi vaihtaa, jotta rengas toimii suunnitellusti ja kestää pidempään. Pois otettavien renkaiden paikat kannattaa merkitä. Mikäli renkaissa ei ole olennaista kulumiseroa, asenna seuraavana ajokautena edellisen ajokauden eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen pyörimissuuntaa vaihtamatta. Mikäli kaksi rengasta ovat selkeästi muita parempia, paremmat on asennettava vetotavasta riippumatta aina auton takapäähän.Mutteri väärinpäin vaurioittaa vannettaJos talvi- ja kesärenkaat ovat erilaisilla vanteilla, myös niiden kiinnityspultit tai -mutterit ovat usein erilaiset. Mikäli uusi vanne ei ole suorasovitteinen, varmista, että vanteessa on asianmukainen soviterengas ennen asennusta.Kiinnitysmuttereissa on vaarana väärin päin kiinnittäminen. Jos mutterin vannetta vasten tarkoitettu kartio-osa jätetään virheellisesti ulospäin, pyörä ei kiristy oikein ja vanne todennäköisesti vaurioituu.Mikäli renkaat ovat täristäneet edellisenä ajokautena, kannattaa ne käyttää tasapainotuksessa ennen alle vaihtamista.Pulttien tai muttereiden kiristäminen tulee tehdä ristiin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti. Kun olet laskenut auton maahan, tee lopullinen kiristys momenttiavaimella varmistaaksesi juuri oikean tiukkuuden pulteille tai muttereille. Liian löysälle jäänyt rengas saattaa irrota ja liian kireälle jäänyttä rengasta on vaikea irrottaa tien päällä. Myös vanne, pinnapultit, tai kiinnityspultit saattavat vaurioitua liian tiukkaan kiristettäessä.Mikäli auton vararengas on erilaisilla pulteilla kuin alla olevat, huolehdi oikeanlaiset pultit mukaan. Mikäli autossa käytetään lukkopultteja tai -muttereita, on niiden avaamiseen tarvittava sovite tai keskiösuojan avain pidettävä autossa mukana.Muista momentti!Momenttiavainta tulee säilyttää sen käyttöohjeiden mukaisesti. Momenttiavain tulee kääntää käytön jälkeen nollille, jottei sen kalibrointi vääristy.Noin 150–200 kilometrin ajamisen jälkeen renkaat on jälkikiristettävä, sillä vanteen ja pyörännavan väliin on voinut jäädä epäpuhtauksia, jotka murentuessaan löysäävät pyörän. Jälkikiristys on siis äärimmäisen tärkeä toimenpide.– Mikäli kuitenkin epäilet omaa osaamistasi tai et omista asianmukaisia työkaluja, kannattaa renkaanvaihto jättää suosiolla ammattilaisen tehtäväksi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Autoliitto/Teppo Vesalainen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster