2.11.2019 Liikenne Älä tunaroi renkaita vaihtaessa – Autoliiton vinkeillä vältyt harmeilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahinkoja sattuu jokaiselle, myös renkaanvaihdossa. Voit kuitenkin välttää auto- ja henkilövahingot helposti näillä Autoliiton ohjeilla. Talvirenkaiden vaihtaminen alkaa olla viimeistään nyt ajankohtaista. Renkaiden vaihtamisen taitanee – tai ainakin luulee taitavansa – suurin osa autoilijoista. Yksinkertaisen oloisessa hommassa on kuitenkin yllättävän monta muuttujaa.Mikäli aiot vaihtaa renkaat ammattilaisen tarjoamien palveluiden sijaan itse, kannattaa lukea Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen ohjeet yleisimpien mokien välttämiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeisontajarru, vaihde ja kiilatAutoa tulee nostaa vain tasaisella ja tukevalla alustalla, sillä epätasaisella tai pehmeällä alustalla tunkki saattaa painua maahan tai kaatua ja auto vaurioitua. Pahimmassa tapauksessa renkaan vaihtajakin saattaa loukkaantua.Ennen auton nostamista sen paikallaan pysyminen on varmistettava seisontajarrulla ja vaihteella. Myös pyöräkiiloja tulee käyttää. Eturengasta vaihdettaessa on kiilat laitettava vastakkaisen puolen takapyörän ympärille. Jos auto pääsee liikkumaan, putoaa se tunkin päältä. Tällöin autoon tulee vaurioita ja myös renkaanvaihtaja saattaa loukkaantua.Käytä aina kausirenkaanvaihdossa asianmukaisen järeää tunkkia.Tunkin on hyvä olla asianmukaisen järeä ja ehjä. Autojen omat tunkit ovat usein heppoisia ja ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tien päällä. Toistuvassa kausivaihdossa tunkki joutuu ajan myötä liian koville.Älä anna tunkin kaatuaTunkkaaminen tulee tehdä vain autovalmistajan sallimasta nostokohdasta, sillä väärä nostokohta saattaa aiheuttaa vaurioita autoon ja tehdä nostosta vaarallista. Lisäksi auton ja tunkin välissä on käytettävä asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä, sillä ilman pehmikettä auton maalipinta voi kärsiä.Ennen nostamista pyöränpultteja tai -muttereita tulee löysätä hieman, ettei tunkki joudu liian kovalle rasitukselle ja kaatumisvaara kasva ylös nostetusta autosta pultteja tai muttereita auki rytkytettäessä.Löysää renkaan pultit tai -mutterit ennen tunkkaamista.Vaikka momenttiavainta suositellaan pyöränpulttien ja -muttereiden kiristämisessä oikean tiukkuuden saamiseksi, sitä ei saa käyttää löysäämiseen. Mikäli momenttiavainta käytetään muuhun kuin käyttötarkoitukseensa, se saattaa vaurioitua.Puhdista navat varmistuaksesi renkaan kiristymisestäPyörän navoista tulee tarkistaa, ettei niihin jää pois otettavien vanteiden mahdolliset soviterenkaat. Mikäli jäävät, tulee ne irrottaa ennen uuden vanteen asentamista. Napaan unohtunut vääränlainen soviterengas aiheuttaa sen, ettei uusi pyörä kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri.Samassa yhteydessä pitää puhdistaa epäpuhtaudet pyörännavasta, sillä myös vanteen ja pyörännavan väliin jääneet hiekanmurut saattavat aiheuttaa pyörän löystymisen ja irtoamisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikea pyörimissuunta takaa halutut ominaisuudet ja lisää renkaan käyttöikääUusia renkaita asennettaessa tulee tarkastaa niiden pyörimissuunta. Pyörimissuuntaa ei tulisi vaihtaa, jotta rengas toimii suunnitellusti ja kestää pidempään. Pois otettavien renkaiden paikat kannattaa merkitä. Mikäli renkaissa ei ole olennaista kulumiseroa, asenna seuraavana ajokautena edellisen ajokauden eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen pyörimissuuntaa vaihtamatta. Mikäli kaksi rengasta ovat selkeästi muita parempia, paremmat on asennettava vetotavasta riippumatta aina auton takapäähän.Mutteri väärinpäin vaurioittaa vannettaJos talvi- ja kesärenkaat ovat erilaisilla vanteilla, myös niiden kiinnityspultit tai -mutterit ovat usein erilaiset. Mikäli uusi vanne ei ole suorasovitteinen, varmista, että vanteessa on asianmukainen soviterengas ennen asennusta.Kiinnitysmuttereissa on vaarana väärin päin kiinnittäminen. Jos mutterin vannetta vasten tarkoitettu kartio-osa jätetään virheellisesti ulospäin, pyörä ei kiristy oikein ja vanne todennäköisesti vaurioituu.Mikäli renkaat ovat täristäneet edellisenä ajokautena, kannattaa ne käyttää tasapainotuksessa ennen alle vaihtamista.Pulttien tai muttereiden kiristäminen tulee tehdä ristiin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti. Kun olet laskenut auton maahan, tee lopullinen kiristys momenttiavaimella varmistaaksesi juuri oikean tiukkuuden pulteille tai muttereille. Liian löysälle jäänyt rengas saattaa irrota ja liian kireälle jäänyttä rengasta on vaikea irrottaa tien päällä. Myös vanne, pinnapultit, tai kiinnityspultit saattavat vaurioitua liian tiukkaan kiristettäessä.Mikäli auton vararengas on erilaisilla pulteilla kuin alla olevat, huolehdi oikeanlaiset pultit mukaan. Mikäli autossa käytetään lukkopultteja tai -muttereita, on niiden avaamiseen tarvittava sovite tai keskiösuojan avain pidettävä autossa mukana.Muista momentti!Momenttiavainta tulee säilyttää sen käyttöohjeiden mukaisesti. Momenttiavain tulee kääntää käytön jälkeen nollille, jottei sen kalibrointi vääristy.Noin 150–200 kilometrin ajamisen jälkeen renkaat on jälkikiristettävä, sillä vanteen ja pyörännavan väliin on voinut jäädä epäpuhtauksia, jotka murentuessaan löysäävät pyörän. Jälkikiristys on siis äärimmäisen tärkeä toimenpide.– Mikäli kuitenkin epäilet omaa osaamistasi tai et omista asianmukaisia työkaluja, kannattaa renkaanvaihto jättää suosiolla ammattilaisen tehtäväksi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Autoliitto/Teppo Vesalainen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti