16.10.2021 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Saammeko pitää ovenkahvat, jos siirrymme sähköön? Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fyysisenä esineenä auton koskettaminen alkaa ovenkahvasta. Miksi ihmeessä kriittisestä ensivaikutelmasta on tehty nykyisin halpa, heiveröinen ja usein selitystä vaativa? – Se aukeaa sieltä toisesta reunasta, huudan ikkunan läpi kolmatta kertaa samana päivänä.Tesla Model 3:n keinupuikkomallinen ovenkahva yllättää varsinkin kuljettajan, sillä auton sisäpuolella erikoinen ulkokahva juolahtaa mieleen vasta matkustajien hölmistyneiden katseiden kohdalla.– Mitä varten autoissa ei ole enää kunnon ovenkahvoja? tiuskaisee tuskastunut perheenjäsen pari päivää myöhemmin.Uudet kelvottomat ovenkahvaratkaisut liittyvät usein sähköautoihin, sillä ilmeisesti asioiden eri tavalla tekeminen ihan vain eri tavalla tekemisen vuoksi tuo merkittävän annoksen tieteisfiktion tunnelmaa. Käytännössä tikkuja ja muita avausmekanismeja saa tempoa pikkupakkasissa kiroillen. Myös tavaroiden kantaminen samalla tuntuu olevan unohtunut kriteeri heiveröisten kahvojen ja pitkien ovien kanssa.Jo mainitun Model 3:n lisäksi avaruuskahvajengiin on lähtenyt “saman kahvan takaperin” asentanut Hyundai Ioniq 5. Avauskuvan Ford Mustang Mach-e puolestaan uskoo painikkeisiin, joilla sähkömoottorit potkaisevat oven auki. Kiskomista varten tarjolla etuovissa on pieni siiveke, takaovissa ei sitäkään.Hyundai Ioniq 5: suikale avataan painamalla etureunasta ja vetämällä.Toki ovenkahvoilla on rooli auton ilmanvastuksessa, joka puolestaan vaikuttaa sähköautoissa tuntuvasti toimintamatkaan. Säästöjä voidaan kuitenkin löytää miljoonasta muustakin kohteesta. Esimerkksi BMW kertoi iX3:n aerodynaamisten vanteiden tuovan 10 kilometriä lisää toimintamatkaa akullista kohti. Ehkä senkin ansiosta iX3:ssa on ihan vaan tavalliset ovenkahvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGrammajahdin keinotUseissa polttomoottoriautoissakin on jo tingitty ovien kahvoista tavalla tai toisella. Jaguar Land Rover on ollut eräs virtaviivaisten kahvojen lipunkantajista, sillä merkin omistaja Tata Motors ehdotti koria vasten painautuvia kahvoja jo 2012 osana brittimerkkien tyyliä. Jaguar F-Typen heiveröiset kahvat eivät vielä vakuuttaneet, mutta esimerkiksi Range Rover Evoquessa kahvat sopivat auton tyyliin. Myös Tesla Model S on ollut piilokahvojen asialla jo vuodesta 2012.Jaguar F-Typen kahva ei vastaa muun auton mielikuvaa.Ovet ja kahvat ovat osallistuneet myös päästögrammojen karsintaan alati tehostuvan aerodynaamisuuden edessä. Esimerkiksi Mercedes-Benz S-sarja ja Porsche 911, kaksi saksalaisautojen peruspilaria, ovat molemmat luopuneet tavallisista kahvoista. Lärppänä kahva romuttaa sekunneissa pitkään rakennetun brändikuvan laadusta ja jämäkkyydestä.Perinteisten jääkaappikahvojen lisäksi on toki nähty erilaisia piilokahvoja. Alfa Romeo oli ensimmäisten joukossa piilottamassa takaovien kahvoja. Autonäyttelyssä harmistunut pikkupoika joutui hypähtämään ylettääkseen puolestaan Toyota C-HR:n takaoven kahvaan. Oma lukunsa on TVR, joka piilotti koko ovipainikkeen sivupeilin pohjaan.Toyota Coupé-High Riderin takaoven kahva on piilotettu näkyville.Pakkasaamujen laatuvaikutelmaIlmanvastuksen ja sitä kautta kulutuksen lisäksi ovenkahvojen muutoksessa on kyse siirtymisestä sähköisiin lukkoihin, jolloin kahvan rooli on vain toimia nappina. Kosteuden, jään ja mukana olevien laukkujen ja tavaroiden maailmassa tuntuu silti järjettömältä karsia ergonomian ensimmäisestä askeleesta. Pitkät ja usein painavat ovet muodostuvat turhaksi haasteeksi, jos avausvälineenä on muovinen tikku.Sähköautoissa ei kuitenkaan enää tarvitse jahdata WLTP-grammoja jokaisesta mahdollisesta paikasta. Ehkä sähköistymisen edistyesssä voidaan luopua myös tarpeettomasta futurismista ja rakentaa ovia, jotka on tehty avattaviksi. Siinäpä vasta kannustin autokannan muutokselle.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: valmistajatLisää aiheestaAjatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous