16.10.2021 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Saammeko pitää ovenkahvat, jos siirrymme sähköön? Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fyysisenä esineenä auton koskettaminen alkaa ovenkahvasta. Miksi ihmeessä kriittisestä ensivaikutelmasta on tehty nykyisin halpa, heiveröinen ja usein selitystä vaativa? – Se aukeaa sieltä toisesta reunasta, huudan ikkunan läpi kolmatta kertaa samana päivänä.Tesla Model 3:n keinupuikkomallinen ovenkahva yllättää varsinkin kuljettajan, sillä auton sisäpuolella erikoinen ulkokahva juolahtaa mieleen vasta matkustajien hölmistyneiden katseiden kohdalla.– Mitä varten autoissa ei ole enää kunnon ovenkahvoja? tiuskaisee tuskastunut perheenjäsen pari päivää myöhemmin.Uudet kelvottomat ovenkahvaratkaisut liittyvät usein sähköautoihin, sillä ilmeisesti asioiden eri tavalla tekeminen ihan vain eri tavalla tekemisen vuoksi tuo merkittävän annoksen tieteisfiktion tunnelmaa. Käytännössä tikkuja ja muita avausmekanismeja saa tempoa pikkupakkasissa kiroillen. Myös tavaroiden kantaminen samalla tuntuu olevan unohtunut kriteeri heiveröisten kahvojen ja pitkien ovien kanssa.Jo mainitun Model 3:n lisäksi avaruuskahvajengiin on lähtenyt “saman kahvan takaperin” asentanut Hyundai Ioniq 5. Avauskuvan Ford Mustang Mach-e puolestaan uskoo painikkeisiin, joilla sähkömoottorit potkaisevat oven auki. Kiskomista varten tarjolla etuovissa on pieni siiveke, takaovissa ei sitäkään.Hyundai Ioniq 5: suikale avataan painamalla etureunasta ja vetämällä.Toki ovenkahvoilla on rooli auton ilmanvastuksessa, joka puolestaan vaikuttaa sähköautoissa tuntuvasti toimintamatkaan. Säästöjä voidaan kuitenkin löytää miljoonasta muustakin kohteesta. Esimerkksi BMW kertoi iX3:n aerodynaamisten vanteiden tuovan 10 kilometriä lisää toimintamatkaa akullista kohti. Ehkä senkin ansiosta iX3:ssa on ihan vaan tavalliset ovenkahvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGrammajahdin keinotUseissa polttomoottoriautoissakin on jo tingitty ovien kahvoista tavalla tai toisella. Jaguar Land Rover on ollut eräs virtaviivaisten kahvojen lipunkantajista, sillä merkin omistaja Tata Motors ehdotti koria vasten painautuvia kahvoja jo 2012 osana brittimerkkien tyyliä. Jaguar F-Typen heiveröiset kahvat eivät vielä vakuuttaneet, mutta esimerkiksi Range Rover Evoquessa kahvat sopivat auton tyyliin. Myös Tesla Model S on ollut piilokahvojen asialla jo vuodesta 2012.Jaguar F-Typen kahva ei vastaa muun auton mielikuvaa.Ovet ja kahvat ovat osallistuneet myös päästögrammojen karsintaan alati tehostuvan aerodynaamisuuden edessä. Esimerkiksi Mercedes-Benz S-sarja ja Porsche 911, kaksi saksalaisautojen peruspilaria, ovat molemmat luopuneet tavallisista kahvoista. Lärppänä kahva romuttaa sekunneissa pitkään rakennetun brändikuvan laadusta ja jämäkkyydestä.Perinteisten jääkaappikahvojen lisäksi on toki nähty erilaisia piilokahvoja. Alfa Romeo oli ensimmäisten joukossa piilottamassa takaovien kahvoja. Autonäyttelyssä harmistunut pikkupoika joutui hypähtämään ylettääkseen puolestaan Toyota C-HR:n takaoven kahvaan. Oma lukunsa on TVR, joka piilotti koko ovipainikkeen sivupeilin pohjaan.Toyota Coupé-High Riderin takaoven kahva on piilotettu näkyville.Pakkasaamujen laatuvaikutelmaIlmanvastuksen ja sitä kautta kulutuksen lisäksi ovenkahvojen muutoksessa on kyse siirtymisestä sähköisiin lukkoihin, jolloin kahvan rooli on vain toimia nappina. Kosteuden, jään ja mukana olevien laukkujen ja tavaroiden maailmassa tuntuu silti järjettömältä karsia ergonomian ensimmäisestä askeleesta. Pitkät ja usein painavat ovet muodostuvat turhaksi haasteeksi, jos avausvälineenä on muovinen tikku.Sähköautoissa ei kuitenkaan enää tarvitse jahdata WLTP-grammoja jokaisesta mahdollisesta paikasta. Ehkä sähköistymisen edistyesssä voidaan luopua myös tarpeettomasta futurismista ja rakentaa ovia, jotka on tehty avattaviksi. Siinäpä vasta kannustin autokannan muutokselle.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: valmistajatLisää aiheestaAjatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”