16.10.2021 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Saammeko pitää ovenkahvat, jos siirrymme sähköön? Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fyysisenä esineenä auton koskettaminen alkaa ovenkahvasta. Miksi ihmeessä kriittisestä ensivaikutelmasta on tehty nykyisin halpa, heiveröinen ja usein selitystä vaativa? – Se aukeaa sieltä toisesta reunasta, huudan ikkunan läpi kolmatta kertaa samana päivänä.Tesla Model 3:n keinupuikkomallinen ovenkahva yllättää varsinkin kuljettajan, sillä auton sisäpuolella erikoinen ulkokahva juolahtaa mieleen vasta matkustajien hölmistyneiden katseiden kohdalla.– Mitä varten autoissa ei ole enää kunnon ovenkahvoja? tiuskaisee tuskastunut perheenjäsen pari päivää myöhemmin.Uudet kelvottomat ovenkahvaratkaisut liittyvät usein sähköautoihin, sillä ilmeisesti asioiden eri tavalla tekeminen ihan vain eri tavalla tekemisen vuoksi tuo merkittävän annoksen tieteisfiktion tunnelmaa. Käytännössä tikkuja ja muita avausmekanismeja saa tempoa pikkupakkasissa kiroillen. Myös tavaroiden kantaminen samalla tuntuu olevan unohtunut kriteeri heiveröisten kahvojen ja pitkien ovien kanssa.Jo mainitun Model 3:n lisäksi avaruuskahvajengiin on lähtenyt “saman kahvan takaperin” asentanut Hyundai Ioniq 5. Avauskuvan Ford Mustang Mach-e puolestaan uskoo painikkeisiin, joilla sähkömoottorit potkaisevat oven auki. Kiskomista varten tarjolla etuovissa on pieni siiveke, takaovissa ei sitäkään.Hyundai Ioniq 5: suikale avataan painamalla etureunasta ja vetämällä.Toki ovenkahvoilla on rooli auton ilmanvastuksessa, joka puolestaan vaikuttaa sähköautoissa tuntuvasti toimintamatkaan. Säästöjä voidaan kuitenkin löytää miljoonasta muustakin kohteesta. Esimerkksi BMW kertoi iX3:n aerodynaamisten vanteiden tuovan 10 kilometriä lisää toimintamatkaa akullista kohti. Ehkä senkin ansiosta iX3:ssa on ihan vaan tavalliset ovenkahvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGrammajahdin keinotUseissa polttomoottoriautoissakin on jo tingitty ovien kahvoista tavalla tai toisella. Jaguar Land Rover on ollut eräs virtaviivaisten kahvojen lipunkantajista, sillä merkin omistaja Tata Motors ehdotti koria vasten painautuvia kahvoja jo 2012 osana brittimerkkien tyyliä. Jaguar F-Typen heiveröiset kahvat eivät vielä vakuuttaneet, mutta esimerkiksi Range Rover Evoquessa kahvat sopivat auton tyyliin. Myös Tesla Model S on ollut piilokahvojen asialla jo vuodesta 2012.Jaguar F-Typen kahva ei vastaa muun auton mielikuvaa.Ovet ja kahvat ovat osallistuneet myös päästögrammojen karsintaan alati tehostuvan aerodynaamisuuden edessä. Esimerkiksi Mercedes-Benz S-sarja ja Porsche 911, kaksi saksalaisautojen peruspilaria, ovat molemmat luopuneet tavallisista kahvoista. Lärppänä kahva romuttaa sekunneissa pitkään rakennetun brändikuvan laadusta ja jämäkkyydestä.Perinteisten jääkaappikahvojen lisäksi on toki nähty erilaisia piilokahvoja. Alfa Romeo oli ensimmäisten joukossa piilottamassa takaovien kahvoja. Autonäyttelyssä harmistunut pikkupoika joutui hypähtämään ylettääkseen puolestaan Toyota C-HR:n takaoven kahvaan. Oma lukunsa on TVR, joka piilotti koko ovipainikkeen sivupeilin pohjaan.Toyota Coupé-High Riderin takaoven kahva on piilotettu näkyville.Pakkasaamujen laatuvaikutelmaIlmanvastuksen ja sitä kautta kulutuksen lisäksi ovenkahvojen muutoksessa on kyse siirtymisestä sähköisiin lukkoihin, jolloin kahvan rooli on vain toimia nappina. Kosteuden, jään ja mukana olevien laukkujen ja tavaroiden maailmassa tuntuu silti järjettömältä karsia ergonomian ensimmäisestä askeleesta. Pitkät ja usein painavat ovet muodostuvat turhaksi haasteeksi, jos avausvälineenä on muovinen tikku.Sähköautoissa ei kuitenkaan enää tarvitse jahdata WLTP-grammoja jokaisesta mahdollisesta paikasta. Ehkä sähköistymisen edistyesssä voidaan luopua myös tarpeettomasta futurismista ja rakentaa ovia, jotka on tehty avattaviksi. Siinäpä vasta kannustin autokannan muutokselle.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: valmistajatLisää aiheestaAjatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 28.11.2024 Sähköautot Uusi auto alle 20000 eurolla? Vielä se on mahdollista – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”