18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluneen kalenterivuoden aikana Suomeen on saapunut peräti 45 uutta automallia. Mikä niistä on paras? 14.11.2024 järjestettiin Järvenpäässä Vuoden Auto Suomessa 2025:n ensimmäinen koeajopäivä. Paikalla oli lopulta hengästyttävät 45 uutta automallia, joista viimeisiä haalitiin satamasta vielä tapahtumapäivän aamunakin. Samoin autojen hintatietoja naputeltiin kuumeisesti, sillä auton lisäksi myös Suomen hinnoittelun tuli olla tiedossa 14.11. aikana, jotta auto voi osallistua tänä vuonna VAS-kilpailuun. Venyminen kertoo kuitenkin siitä painoarvosta, jonka autovalmistajat ja maahantuojat antavat Vuoden Auto Suomessa -valinnalle. Suuren uutuusmallijoukon seulominen herättää väkisinkin kysymyksiä eri autojen hinnoittelusta, varustelusta ja teknisistä ominaisuuksista. Järvenpään Aino Areenan yhteydessä järjestetyssä tapahtumassa kohtasivat jälleen Auto- ja liikennetoimittajat ry:n (AuLi ry) jäsenet sekä automerkkien edustajat. Tärkein valintakriteeri Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä on rahalle saatava vastine, mutta sen painotus esimerkiksi turva- tai muiden varusteiden suhteen on lopulta äänestäjän oma päätös. 45 automallin joukosta suurin osa vuoden uutuusmalleista on crossover- tai SUV-tyyppisiä. Lisäksi ladattavat vaihtoehdot ovat nousussa. Ehdokkaista 15 on tarjolla joko Suomessa tai ylipäätään täyssähköisenä. Ensimmäistä kertaa automerkeistä VAS-tittelistä kisasivat DFSK, Hongqi ja Seres. Hintaskaalaa oli aina 20 000 eurosta 408 000 euroon. Seuraavassa vaiheessa Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestävät kuusi parasta mallia finaaliin. Jokainen äänestäjä tekee kuuden auton listan ja toimittaa oman näkemyksensä finalistiautomalleista 20.11.2024 mennessä. Finalistiryhmälle järjestetään vielä toinen koeajopäivä 27.11.2024.Varsinaisesti Vuoden Auto Suomessa 2025 paljastetaan 12.12.2024 järjestettävässä Auto- ja liikennegaalassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhdokkaat aakkosjärjestyksessä:Alfa Romeo Junior Audi A5 Audi Q6 E-tron BYD Seal BYD Seal U Citroën C3/ë-C3 Cupra Tavascan Cupra Terramar Dacia Duster DFSK E5 Fiat 600e Ford Explorer Ford Tourneo Courier Hongqi E-HS9 Hyundai Santa Fe Jeep Grand Cherokee KGM Torres EVX Kia EV3 Lexus LBX Mazda CX-80 Mercedes-Benz CLE Mercedes-Benz G 580 MG 3 MG HS MG ZS Mini Countryman Opel Grandland Peugeot E-3008/3008 Peugeot E-5008/5008 Polestar 3 Polestar 4 Porsche Macan Porsche Panamera Renault Espace Renault Scenic Renault Symbioz Seres 5 Škoda Superb Škoda Kodiaq Smart #1 Smart #3 Suzuki Swift Volkswagen Passat Volkswagen Tiguan Volvo EX30 Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 5.4.2025 Uutinen Euroopan komissiolta yhteensä 458 miljoonan sakot 16 autotehtaalle kierrätyskartellista – myös kattojärjestö mukana juonessa 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? 4.4.2025 Uutinen Stellantiksen tuotantoketju jähmeänä hybridien kysynnän edessä – ongelmana vaihteistojen ja renkaiden saatavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä