30.5.2020 Ajoneuvot Autonhoidon perusteet: näillä vinkeillä auto puhdistuu helposti, turvallisesti ja edullisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikein tehty autonhoito on vaivatonta ja varsin edullista. Moottorin autonhoitosarjan ohjeilla pääset alkuun pesemisessä, ja innostuksen kasvaessa oppaita löytyy aina kiillotukseen ja kestopinnoittamiseen saakka. Kevät saa usein talvihorroksessa maanneen autonhoitokuumeen heräämään. Päivän pidetessä pesuaineet, vahat ja muut tuotteet alkavat käydä houkutteleviksi, ja talven jäljiltä autokin on usein perusteellista putsausta vailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusteet kannattaa kerrataMoottorin kattava autonhoitoarkisto tarjoaa vinkit moottoritilasta kangasverhoiluun, mutta alkuun pääsee kertaamalla perusteet.Hurjan suurta varustemäärää ei tarvitse – alkuun pääsee muutamalla kympillä. Minimivarusteisiin laskettakoon kaksi ämpäriä, edullinen paineruisku, pesushampoo ja mikrokuituinen pesukinnas. Tarkemmin varusteita kannattaa kerrata autonhoidon aloituspakettia käsittelevästä jutusta.Pesumenetelmät on myös hyvä kerrata – mielipiteitä ja tapoja on monia, mutta näillä vinkeillä auto puhdistuu ilman lisänaarmujen riskiä.Esipesu tärkeinKaiken perustana on oikeaoppinen esipesu, jonka tehtävänä on poistaa valtaosa liasta ennen kuin maalipintaan kosketaan pesuvälineellä – maalipinnan ja pesuvälineen välissä pyörivä hiekka kun jättää ikävät jäljet lopputulokseen. Operaatioon riiittää painepullosta sumutettava esipesuaine ja painepesuri. Esipesun periaatteet voit kerrata täältä.Esipesun jälkeen vuorossa on käsinpesu. Koska varmuus on paras, kannattaa pesussa hyödyntää kahta ämpäriä: toisessa pidetään vesi-pesuaine -liuosta, toisessa vain vettä. Perinteinen pesusieni kannattaa siirtää historiaan, nykyaikaiset pesukintaat tekevät kaiken paremmin. Pesukinnas on hyvä huuhdella vedessä puhtaaksi ennen pesuaineeseen kastamista, jotta mahdollinen naarmuttava lika jää matkasta.Pesu on hyvä suorittaa ylhäältä alas ja puhtaammalta alueelta likaista kohti siirtyen – naarmujen välttäminen on usein vain työtavoista ja menetelmistä kiinni.Pesuaine ei saa kuivua auton pintaan, joten tarvittaessa auto kannattaa huuhdella vedellä kesken pesun. Erityisen tärkeää tämä on tietysti aurinkoisella kelillä.Tuuhea pesukinnas on vanhanaikaista pesusientä miellyttävämpi ja maalipinnan kannalta turvallisempi pesuväline.Kuivaukseen suosittelemme vain ja ainoastaan mikrokuituliinaa: huokoisuuden ansiosta mahdolliset likapartikkelit, kuten ilmasta laskeutunut hiekkapöly, uppoavat liinan rakenteeseen eivätkä jää hankaamaan maalipintaa vasten.Kattavammat pesuohjeet kannattaa kerrata täältä.Pesemisen perusteet ovat siis varsin yksinkertaiset, eikä turhaa tuotehifismiä kannata pelätä. Rahoistaan tarkan kannattaa kuitenkin hieman miettiä mitä ostaa, sillä usein tuotteiden käyttökuluissa on suuria eroja: halpa ostohinta voi hämätä, jos tuotteen laimennussuhde on huono.Perusteellisempaa puhdistustaPelkkä peruspesu ei kuitenkaan riittäne, jos kyse on ympäri vuoden käytössä olevasta arkiautosta. Arkistosta löytyy täsmäohjeita maantiesuolan karhentamiin kylkiin, auringon haalistamiin muoveihin ja tietysti ikkunoiden puhdistamiseen.Vanteiden puhdistus vaatii omat aineensa, jotta pintaan tarttuneet jarrupölyjen jäämät irtoavat.Laiska puhdistaa auton kerralla huolella ja helpottaa ylläpitoa suojaamalla maalipinnan. Maalipinnan puhdistaminen vahaa tai muuta suojatuotetta varten on hieman peruspesua syvällisempi operaatio, ja siihen löydät ohjeet täältä. Perusteellisesti puhdistettuun pintaan suojatuote tarttuu parhaiten ja siten myös suoja on paras mahdollinen.Puhdistetun maalipinnan voi suojata monella tapaa, vaikka usein puhekielessä puhutaankin vain vahauksesta. Vaihtoehtoja ovat perinteinen luonnonvaha, synteettisiä ja luonnonmateriaaleja yhdistävä hybridivaha, täysin synteettisesti valmistettu sealant sekä pitkäkestoisimman suojan antavat kestopinnoitteet.Valitsee vaihtoehdoista minkä tahansa, kannattaa ennen töihin ryhtymistä kerrata levityksen periaatteet: oikeat työtavat tekevät operaatiosta helppoa, ja usein myös aineita säästyy. Kuka nyt haluaisi hikoilla turhaan auton ääressä – ja vielä maksaa siitä?Syvällisempää kiillotusta haaveilevien kannattaa lukea kymmenosainen juttusarja kiillotuksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutakin kuin maalipintaMaalipinta on vain pieni osa autonhoitoa: täydellisesti peilaava pinta ehkä näkyy naapureille, mutta kuljettaja ja matkustajat nauttivat eniten puhtaista sisätiloista. Imurointi on kaiken perusta, mutta myös pölyt kannattaa pyyhkiä pois. Etenkin enemmän elämää nähneen auton kangaspenkit saattavat sisältää melkoisen biologisen seikkailun, joten joskus kannattaa harkita myös tekstiilipesurin käyttöä. Likaveden värin uskoo vasta kun näkee.Ero puhtaan ja likaisen puolen välillä on hurja. Istuimien peseminen tekstiilipesurilla kannattaa tehdä käytettyyn autoon aina.Moottorin autonhoitoarkistosta löytyy myös tarkkoja oppaita työvälineistä tai oppaista esimerkiksi butumin puhdistuksesta. Nämä löydät alla olevasta listasta.Kaikki autonhoitojutut pääset lukemaan ilmaiseksi täältä. Lue lisää: Autonhoidon sanasto Autonhoidon yleisvastaus: mikrokuitua mihin vaan Autonhoito vaatii ämpäriä Brush – monikäyttöinen apuväline autonhoitoon Kumihanska suojaa kätesi autonhoidolta Autoshampoon valinnan vaikeus Auton pesu sateella on hyvä idea Linnunkakka syövyttää maalipinnan: pikainen poisto pelastaa Uusi tapa pestä auto – vaahtoa vaahdon perään Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt maantiesuola irti auton kyljistä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Konehuone putipuhtaaksi – moottorinpesu helpottaa huoltoja Muovinhoito – valtava vaikutus auton ulkonäköön Open end hose: Kuivaa auto vedellä Vanteiden pesu ennen tai jälkeen säilönnän Vanteiden ylläpitopesu on yllättävän helppoa Lasipinnoite auttaa sadetta ja likaa vastaan Viimeinen ja tärkein pesu ennen kesälomareissua Teksti: Lauri Ahtiainen, Kuvat: Moottorin arkisto, Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa