6.6.2022

Tavallaan yhden aikakauden loppu – Hyundai lopettaa ensimmäisen Ioniqin tuotannon

Hyundai Ioniq Electric

Ioniq toimi kerran Hyundain uuden aikakauden starttigeneraattorina, mutta nyt sen on aika väistyä tulevien uutuuksien tieltä pois. Moottorillakin on oma historiansa Ioniqin kanssa.

Hyundain mallinimi ja sittemmin jopa alabrändinimi Ioniq on tullut tutuksi vuoden 2016 ensiesiintymisestään lähtien erilaisten tuotantomallien ja muutamien konseptimallien kautta. Moottorinkin sivuilla Ioniq on tuttu juttu, eikä vähiten Ioniq 5:n puolen vuoden koeajon myötä. Nyt jäähyväisesittelyssä oleva alkuperäinen Hyundai Ioniq näytteli puolestaan pääroolia Moottorin Vuosi sähköllä -kokeiluhankkeessa vuoden 2018 aikana. Siihen matkaan mahtuikin kaikenlaista. Juttusarjan raportointeihin pääsee tutustumaan artikkelin lopussa olevista linkeistä.

Viimeisimpänä Ioniq Electric osallistui Moottorin sähköautovertailuun kuluvana vuonna. Siinä alle kymppitonnin Nissan Leaf haastaa sen yhdessä Ioniq 5:n kanssa mittelöön.

Vuosi sähköllä PHEV vs. Electric

Pian tuotantotaipaleensa päähän tulevaa Hyundai Ioniqia markkinoitiin vahvasti ekoautona. Sillä on melko paljon yhtäläisyyksiä Toyota Priuksen kanssa fastback-tyylisine kattolinjoineen sekä tietysti voimalinjoineen. Ioniqin voimalinjatarjonta oli kuitenkin Priusta laajempi, sillä siihen sai valittua peräti kolmesta eri sähköistetystä voimalinjavaihtoehdosta parhaiten itselleen sopivan. Niin sanotun itselataavan hybridin seurana oli ladattava hybridivaihtoehto sekä tietysti Vuosi sähköllä -hankkeen päätähtenäkin nähty täyssähköinen versio. Tällaisen paletin kera Ioniq oli maailman ensimmäinen laatuaan. Muun muassa tämän ansiosta Ioniq keräsi paljon erilaisia palkintoja, kuten esimerkiksi vuoden auto -tittelit Norjassa, Ruotsissa ja Ranskassa Women's World Car of the Year -tittelin sekä monenlaisia tunnustuksia ekologisuudestaan.

Ioniq käänsi Hyundain historiassa uuden, sähköistetyn malliston lehden. Auton muotoilun kohdalla viitattiin jo aiemmin fastback-korisuuteen, joka on ollut tässä luokassa yleinen aerodynamiikkasyistä. Ioniqin ilmanvastuskerroin on niinkin alhainen, kuin 0,24. Vertailussa uudempi ja täyssähköinen Ioniq 5 ei pääse 0,288 lukemallaan lähellekään. Muilta osin, tyyliltään ja yleisilmeeltään, Ioniq on varsin harmoninen ja konservatiivinen. Ero on kuin yöllä ja päivällä esimerkiksi Ioniq 5:een tai muihin sen jälkeen nähtyihin konsepteihin. Ioniqiin otettiin vaikutteita vuonna 2012 Geneven autonäyttelyssä nähdystä i-oniq -konseptista.

Hyundai Ioniq Plug-in

Ioniqia on myyty Euroopassa reilut 135 000 kappaletta. Tuotantolinja sulkeutuu sen osalta Etelä-Korean Ulsanissa - maailman suurimmassa autotehtaassa - heinäkuun aikana.

sähköauton kulutus

Lähde: Hyundai Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat