12.11.2020

Tässä kaikki autot joihin voit hyödyntää romutuspalkkiokampanjaa: vain yksi lataushybridi ei mahtunut mukaan

Vuoden Auto Suomessa 2020

Romutuspalkkio tulee taas, mutta hieman aiempaa tiukemmin säännöksin. Moottori listasi kaikki bensiini- ja dieselautot joihin voi hyödyntää romutetusta autosta saatua tukea. Täyssähköautojen, kaasuautojen ja lataushybridien kohdalla totesimme helpommaksi listata mallit joihin tukea ei voi hyödyntää.

Hallitus on antanut esityksen romutuspalkkion kolmannesta tulemisesta, ja näillä näkymin laki tulee voimaan 1.12.2020. Moottori listaa nyt kaikki Suomessa myytävät henkilöautot, joiden hankkimiseen romutuspalkkiota voi hyödyntää.

Lain mukaan romutettavasta autosta voisi saada 2 000 euroa tukea täyssähköauton, ladattavan hybridin tai kaasuauton hankkimiseen. Kaasuautolle ei ole asetettu päästörajaa, mutta ladattavan hybridin päästöt saavat olla korkeintaan 95 g/km. Lausuntokierroksella lakiin lisättiin myös, että enintään 120 g/km -päästöisiin bensiini- ja dieselautoihin voi saada tuhannen euron tuen. Romutettavan auton tulee olla vähintään kymmenen vuoden ikäinen ja romutuksesta on saatava romutustodistus.

Täyssähköautojen WLTP-päästöt ovat aina nolla, joten luonnollisesti kaikki uudet täyssähköautot kuuluvat romutuspalkkiokampanjan piiriin. Myös kaikki kaasuautot on luettu tuen piiriin biokaasulla ajamisen mahdollistaman nollapäästöisyyden vuoksi. Ladattavista hybrideistä romutuspalkkiosta saatavaa 2 000 euron summaa voi hyödyntää kaikkiin myynnissä oleviin malleihin, paitsi Porsche Cayenne Turbo S E-hybridiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rajan löyhennys moninkertaisti vaihtoehdot

Bensiini- ja dieselautoissa raja on vaikeampi alittaa ja hyvitettävä rahamäärä pienempi. Lausuntokierroksella olleen lakiehdotuksen 95 g/km CO2-rajan olisi alittanut ainoastaan Toyota Yaris Hybrid, eikä sekään kaikilla varustetasoilla. Rajan noustua 120 grammaan kilometriltä, on lista 1 000 euron tukeen oikeutetuista autoista huomattavasti kattavampi.

Huomautuksena: osa automalleista voi korimallista ja varusteluista riippuen ylittää 120 g/km rajan, jolloin siihen ei voi enää hyödyntää romutuspalkkion tukea, joten tarkistathan itse ostokohteen tiedoista sen CO2-päästöt. Kaikista listalla olevista vaihtoehdoista on kuitenkin olemassa ainakin jonkinlainen versio, johon kampanjaa voi hyödyntää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Autoalan tiedotuskeskus Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat